Noget om
togdriften på den fynske jernbane |
|
|
. ◄ Se tidstabel |
Et herligt billede af Fyr- Færger - Færgelejer - stationsbygningen efter 1906 og i baggrunden den oprindelige stationsbygning - og t.h. "Blæsenborg" nuv. "Solgården" ca 1930 |
Middelfart Avis |
Middelfart Avis |
Middelfart Avis |
||||
Bagsiden af
banegården - set i retning af Strib Fyr - |
|
|
Middelfart Avis
|
|
Man prøvede først en henvendelse til Kongen ▼ |
og så Rigsdagen ▼ |
Middelfart Avis den 20de December 1862 - Afstemningen i Folketingets Torsdags-møde over det fyenske Jernbaneanlig-gende har naturligvis i høi Grad forøget den Nedslagenhed og Misstemning, som lige siden ifjor, da Indenrigsministeren med saa stor Styrke understøttede Ideen til Lovforandringen, har hersket her i Byen. Dersom Rigsdagen endelig vedtager Mini-sterens Plan, Middelfart miste den største Deel af sin Handel, Crediten vil lide et be-tydeligt Skaar og den vil i saa Henseende tabe Alt. Vi tør dog endnu have noget Haab, thi som Middelvei, som en Mægling imellem de særdeles deelte Meninger, kan jo endnu tænkes Gjenoptagelsen af Min-dretallets Forslag om at føre Banen om ad Middelfart til Striib . |
Middelfart Avis den 7de April 1863. - Med Hensyn til Jernbanelinien mellem Odense-Middelfart-Strib erfarer vi, at der nu er undersøgt og afstukket 3 Linier, deriblandt en, som gjør en temmelig stor Bue mod Syd, idet den fra Nørreaaby gaaer i Retning mod Gamborg, hvis Jorder den berører, derfra i nordvestlig Retning syd om Skrillinge (imellem denne By og Skrillingegaard) indtil den ved Middelfart skjærer Hovedlandeveien med nordlig Retning tæt vest for Bogense-Middelfart Landevei. De afstukne Linier ere alle i den sidste Tid blevne besigtigede af d'Hrr. Rowan, samt Capitainerne Hoffmann og Holst og man antager, at den kgl. Besig-telsescommission om 8-14 Dage vil tage Linierne i Øiesyn, for at bestemme hvilken der skal vælges. - Den af Ministeren oprindelige fore-slaaede Linie fra Causlunde til Strib, der som bekjendt, gjorde en meget betydelig Bue i østlig Retning, skal ved senere Undersøgelse have viist sig at ville have blevet noget nær ligesaa kostbar, som hvilken somhelst af de omtalte 3 Linier, der, i Henhold til den nu bestaaende Lov, maatte blive valgt. |
|
Middelfart Avis |
Middelfart Avis den 14de October 1863. - Ifølge den offentliggjorde Liste, vil der til den fyenske Hovedbane, Banegaarden herved Byen, nyt Veianlæg osv., af Middelfart Kjøbstads Grund medgaa en Jordstrækning som i alt omtr.66.200 □ Al. og af anden Jord som eies og bruges af Byens Indvaanere, omtr.8.190 □ Al.tilsammen omtr. 74.190 □ Al. altsaa over 7 Tønder Land efter det Maal (10.000 □ Al.) som almindelig regnes her paa Egnen. Linien fra Hestebanen til Havnen er ikke medregnet her, da den endnu ikke fuldstændigt er afstukket. For Hovedbanens vedkommende vil, saavidt vides, ingen Bygninger blive nedrevne paa denne Strækning; om det bliver nødvendig for Hestebanens Skyld, kan endnu ikke afgjøres; imidlertid er det ikke sandsynligt, da den naturligt maa føres langs Strandkanten. - I Causlunde vil Jodermoderboligen blive nedrevet, da Banen kommer til at løbe i en saadan Nærhed af Huset, at det vilde frembyde Fare at holde ved samme med Heste og Vogn. |
|
Middelfart Avis |
Middelfart Avis den 19. December 1864. - Efter hvad vi have erfaret vil Commissionen, der skal besigtige Hestebanen (fra Jernbanegaarden til Havnen), kunne ventes hertil med det Første. Tegninger og Overslag ere nok færdige, saa Banens Bygning kan paabegyndes, saasnart Commissionen har godkjendt Linien. Hele Banestrækningen mellem Nyborg og her er nu belagt med Skinner. |
Middelfart Avis |
||
Middelfart Avis den 15de Marts 1865. Igaar var Lille Belt indtil langt forbi Strib, spærret af Drivis, der under en stærk nordøstlig Storm med Snefog sattes ind fra Kattegat. Brevposten gik vel herfra over Batteriet til Snoghøi Kl. 8½ Morgen, men da Storm og Snefog vedvarede, maatte Pakkeposten vente ved begge Sider. - Imorges Kl. 8-9 var saagodtsom al Isen bort-dreven. - Vi manglede her Posterne fra Kjøbenhavn for Mandag og Tirsdag; de kunne ventes hertil i Nat. |
Middelfart Avis den 6te Mai 1865. Bekjendtgjørelse Ifølge derom fra Jernbanekontoret her i Byen modtagen Underretning, vil der i Begyndelsen af næste Uge blive lagt Skinner og Brolægning og opsat Led paa Jernbanens Krydsning med den mindre Landevei til Assens tæt herunder Byen. Paa dette Sted vil den mindre Landevei til Assens derfor blive afspærret i 8 a 10 Dage, i hvilken Tid Passagen maa gaa over Skrillinge eller Kauslunde ud til Hovedlandeveien. Hvilket herved bekjendtgjøres. By- og Herredsfoged- Kontoret i Middelfart. den 5te Mai 1865 |
Middelfart
Avis |
||
Middelfart Avis den 29de Mai 1865. - Med Hensyn, til at den fyenske Jernbane nu er indhegnet og befares af Arbeidslokomotiver, indskjærpes herved, i Henhold til Skrivelse af 20de dennes fra Fyens Stiftamthus, Forskrifterne i Forordningen af 5te Mai 1847 angaaende Straffen for dem, som enten forsætlig eller af Uagtsomhed beskadiger Jernbaner eller disses Tilbehør eller iøvrigt foretage Handlinger, som medfører Fare med Hensyn til Jernbanens Benyttelse, Specielt fremhæves, at det under Straf er forbudt at henlægge eller henkaste Noget paa Banen, at betræde Banens Skraaninger, Dæmninger eller Grave udenfor de over Banen førende Overkjørsler og Overgange, at holde stille paa disse med Kjøretøj eller Kreaturer, at ride eller kjøre paa Banen, at drive Kreaturer paa samme samt at aabne Slagbomme eller lignende Indretninger. Endelig er Enhver pligtig uværgelig at efterkomme de Bestemmelser, som de ved Banen ansatte Betjente i Medfør at denne deres Stilling træffe. By- og Herredsfogedkontoret i Middelfart, den 26de Mai 1865. Arnesen. |
Middelfart Avis den 19de August 1865 - I Eftermiddag kom et helt Tog af Person og Godsvogne ad Jernveien til Banegaarden her ved Byen. Bestillingsmændene ere alle ansatte og endel allerede ankomne hertil; Resten vil komme i Løbet af næste Uge. - Saasnart Banen aabnes, vil to større Postkareter blive satte igang mellem Banegaarden og Middelfart Dampskibsbro. |
|
Middelfart Avis den 21de August 1865 -Der i den sidste Tid arbeidet med stor Iver paa Jernbanen og man tænker nu for Alvor paa Aabningen skal ske den 7de Septbr.; "Fs.Sttd." antager det for sandsynligt, at Deres Maj. Kongen og Dronningen ville overvære Aabningshøitideligheden. - Med Hensyn til Fartplanen er der kommen Afslag paa den ansøgte Forandring, og man vil derfor sandsynlig i Fyen faa det samme Særsyn, som i sin Tid i Jylland, at Posterne befordres med Hest og Vogn ad Landeveien ved Siden af Jernbanen. |
||
Middelfart Avis |
||
Middelfart Avis den 9de September 1865 - For dem, som endnu ikke have anskaffet Taxterne for den fyenske Jernbane, vil det sandsynlig have Interesse at erfare, at Frem- og Tilbagereise samme Dag er betydelig billigere. Bekjendtgjørelse. Det Danske Jernbane-Driftsselskab. "Dronning Louises Bane." Ved Stoppepladserne paa den fyenske Jernbane holde Togene indtil Videre som følger: Ved Holmstrup, Skalbjerg, Breed og Gjelsted: Morgentoget fra Middelfart Afteentoget fra Nyborg: Mandag, Onsdag, og Lørdag samt Søn- og Helligdage Ved Eiby Morgentoget fra Nyborg, Aften toget fra Middelfart : Tirsdag og Fredag samt Søn- og Helligdage p.t. Odense, den 7de September 1865 Overdriftsbestyreren (Ved etableringen af jernbanen var der kun stationer i Tommerup-Årup og Nr. Aaby - ved Kauslunde var der intet stop) |
Middelfart Avis den 28de Oktober 1865. - Allerede i Forsommeren næste Aar venter man at Jernveien mellem Middelfart og Strib vil kunne aabnes, samtidig med Stykket mellem Vamdrup (Kolding) og Frederits. |
|
Middelfart Avis |
||
Middelfart Avis den 26de Mai 1866. - En Tjeneste som Politibetjent her i Byen er ledig og kan søges af Underofficierer i Hæren. Fast aarlig Løn 300 Rd., en Uniformsjakke og en Hue hvert andet Aar samt et Par Støvler aarlig. - Den som ansættes, kan afskediges med 3 Maaneders Varsel, naar man skulde blive utilfreds med hans Tjeneste Ansøgningerne indsendes til Krigsministeriet. --- Underskrevne tage sig den Dristighed herved at spørge det høie Veivæsen, hvorvidt Dyrlæge Edsberg er berettiget til at lade sine Køer trække ned over Rabatskraaningerne ved Hovedlandeveien, uagtet der findes to Indkjørsler til hans Løkke. Rorslev Mark, den 22de Mai 1866. Eierne af Græsset paa Rabatten |
||
Middelfart Avis den 26de Oktober 1866. - Paa Torsdag, den 1ste November, aabnes Resterne af den store Jernvei: Kjøbenhavn-Altona. Det saakaldte Middagstog, der nu ankommer hertil fra Kjøbenhavn Eftermiddag Kl. 3¼. Vil efter 1ste November sandsynlig indtræffe her Kl. 3½, istedetfor som nu Kl. 1¾. Hele Strækningen mellem Kjøbenhavn og Altona er med dette Iltog beregnet at skulle vare fra Morgen Kl. 6½ til om Aftenen Kl. 10½, altsaa 16 Timer. Fra Middelfart vil man kunne reise til Kjøbenhavn fra om Efterm. Kl. 3½ til om Aftenen Kl. 10½, og tager man herfra om Efterm. 1¼ vil man være i Altona Kl. Omtr. 10 om Aftenen. De fyenske Middagstog ville, efter "Fyens Sttd.", kun standse ved Odense, Aarup og Middelfart, og det tør da antages, at Fartplanen for disse vil blive omtrent saaledes: fra Nyborg Kl. 1130 Form. Fra Strib Kl. 3,20 Efterm. i Odense - 12,10 - i Middelfart - 3,30 - i Aarup - 12,45 - i Aarup - 4,5 - i Middelfart - 1,15 Eftm. i Odense - 4,40 - i Strib - 1,25 - i Nyborg - 5,20 |
||
Middelfart Avis den 31te December 1866. - Paa Fyens Jernvei har der i de sidste Dage fundet et Par Uheld Sted, som dog heldigvis ikke have medført Ulykker. I Onsdags var Maskinen for Hurtigtoget saaledes i Uorden at den ikke herfra kunde føre Toget videre, hvorfor man maatte lade det blive staaende her indtil Aftentoget afgik. - I Fredags kom 4 Vogne, der skulde bringe Korn ad Odense Trækbane til Havnen i saa stærk Fart, at Bremsen ikke kunde standse dem, hvorfor de, ifølge „ Frederits. Sttd.", rev nogle svære Pæle omkuld og styrtede ned i en Grøft, hvorved de beskadigedes. |
Middelfart
Avis
|
|
Middelfart Avis den 29de Oktober 1866. De jydsk-fyenske Jernbaner. FFra 1ste November d. A. Ville Togene paa den fyenske Bane gaa som følger: Fmd. Fmd. Eftem. Nyborg 750 1130 735 Ullerslev 810 715 Marslev 830 Eftm. 815 Odense 850 1210 835 Holmstrup * 915 Tommerup 933 918 Skalbjerg 938 923 Breed 948 933 Aarup 1000 1245 945 Gjelsted * 1013 958 Eiby * 1022 1007 Nørre-Aaby 1032 1017 Middelfart 1055 120 1040 Strib 1105 130 1050 |
|
|
Middelfart Avis |
|
Middelfart Avis d. 4de Februar 1868. Bekjendtgjørelse De jydsk-fyenske Jernbaner Beværtningen paa Middelfart Banegaard kan fra 1ste April d.A. faaes i Forpagtning efter Betin-gelser der henligge til Eftersyn paa Middelfart, Frederits, Kolding, Ny-borg og Odense Stationer. Tilbud med Opgivelse af For-pagtningsafgiften kunne indsendes til Hovedkontoret i Aarhus inden Udgangen af Febr. Maaned d.A. Aarhus, den 29de Januar 1868 N.Holst. |
Middelfart Avis den 23de Mai 1868. Omnibussen Til Togene 9½ og 10 Formid, og 6 & 6½ Eftermd. kjører Omnibussen kun en Gang, nemlig henholdsvis Kl. 95 og 535 Eftmd. For Byens og Omegnens Beboere, med eller uden Reisegods er Betalingen for en enkelt Tur, eller Tur Retur samme Dag 1 Mk. Reisegods alene: en Koffert og Lignende 1 Mk. en Vadsæk og Lignende 8 Sk. |
|
Middelfart
Avis |
||
Middelfart Avis den 18de Juni 1868. - Det glæder os at kunne meddele, at Hurtigtoget fra Strib (herfra Efterm. Kl. 326) fra i dag indtil videre vil standse ved Nørre-Aaby for at afsætte de Reisende, som fra Morgentoget ere forsynede med Billet til Tilbagereise (Middelfart Nørre-Aaby). Efter Ordlyden af den derom udstedte Kund-gjørelse, der findes i nærværende Num-mer, vil man altsaa ikke i Strib eller her kunne løse Billet med Hurtigtoget til Nørre-Aaby ligesaalidt som man i Nørre-Aaby kan løse Billet til Reise derfra i østlig Retning. Hurtigtogets Standsning er alene for den stedlige Samfærdsel, der har lidt et betydelig Skaar ved den sidste Ændring af Kjøreplanen; den i dag indtrædende For-andring vil derfor være kjærkommen for Mange. |
|
||
Damptoget på vej til Middelfart - bagerst t.v. Stribhalvøen - dernæst
Rubæksbanke |
Tangmosen set mod
Strib - bagerst husene på Rørkærsvej |
Signal og pumpehus
- beliggende ved det der i dag er strandvejen nr. 202 - vandforsyningen til
jernbanens lokomotiver blev suget hertil gennem grusgraven |
|
||
Sporanlæggene ved Strib - |
Rangerområdet ved Strib station ca. 1930 |
|
I 1869 blev der tinglyst
følgende i skøde og panteprotokol nr.21 s. 681: |
Middelfart Avis den 2den November 1869 Fremlysning. Paa Strib Station er den 25de f. M. i en 2den Klasses Damevogn i Tog VII om Aftenen funden 40 Rd. Rm., som herved fremlyses. Vends Herredskontor i Middelfart, den 3die November 1869. J.Holm. |
Middelfart Avis
|
Middelfart
Avis |
||
|
||||
Middelfart Avis
|
Middelfart Avis |
|
Middelfart Avis |
||
|
|
Havn og Banegård set fra fyret- endnu kun 2 huse på Tjærepletten |
Dette er det eneste billede af gangbroen over baneterrænet - fra hjørnet af Korsvejs alle og Sdr. alle og til peronerne - Lokalarkivet er i besiddelse af. |
||
|
Nu 3 nye huse (nuv.nr.: 38,40,42) og det der angivelig var bagerens stråtægte bindingsværkshus - i baggrunden havn og banegård |
Middelfart Avis Mandag den 25de November 1872. - I Fredags blev en Tyr, som herfra skulde føres til Frederits, ynkelig lemlæstet underveis til Strib, idet den havde revet sig løs i Jernveivognen og slap ud af Vognen med Bagkroppen; i denne Stilling blev den slæbt et langt Stykke langs Jernveiens Skraaning. Da Toget holdt, var den meget lemlæstet og maatte hurtigst muligt dræbes. Den var bestemt for Slagter Meyer i Frederits og havde kostet 100 Rd. |
Middelfart Avis
den 11te September 1873. |
|
||
K-maskiner kørte fra 1894 og ses her 1936 v/
Fredericias nye banegård |
Fredericia's banelegme med de 3 færgelejer - maj 1935 |
Middelfart Avis |
Middelfart Avis |
|
Lidt fra statsbanernes protokoller
Fredericia 11/11 1875 |
Fredericia, den 14/11
1879 |
|
|
|
Middelfart Avis |
||
Middelfart Avis den 20de Juni 1881. - Der vil fremtidig i de fleste Tog paa Statens Jernveie findes Pladser for Reisende i 3die Klasses Vogne, hvor der ikke ryges Tobak, en Opmærksomhed fra Direktionens Side, for hvilken Publikum sikkert vil være taknemlig. |
||
Middelfart Avis |
Middelfart
Avis |
|
||
▲ togene forsynes med Vacum-bremser ▲ |
||||
Middelfart Avis |
Middelfart Avis |
Middelfart Avis |
Middelfart Avis den 30te Mai 1888 - I den sidste Ugestid er der paa Strib bleven holdt Examen i Jernveistjenesten for Assistenter. Prøven sluttede Tirsdag Eftermiddag, saavidt vides prøvedes Omtr. 40 Assistenter af Examens Kommissionen under Forsæde af Trafikchefen. Ikke alle Examinanderne bestode Examen. |
||
Middelfart Avis |
|
Middelfart Avis |
Reisende selv idet der gaar en Ledning under samtligeVogne og i hvert Rum er anbragt Ventiler, ved Hjælp af hvilke Varmen kan øges eller mindskes efter Behag. Det vil ganske vist tage nogen Tid inden denne Reform fuldtud kan træde i Kraft, idet det ny System ikke kan ventes indført overalt før om omtr. 4 Aar. Men saa have de Reisende da ialtfald Noget at glæde sig til saalænge, og de ville næppe mærke Stort til, at denne Forandring til det Bedre kommer til at koste henved ½ Mill. Kr.. Pengene kunne gives ud til noget mindre Nyttig. Paa de sjællandske Jernveie vil en Reform finde Sted i Retning af forbedret Belysning. Det var egentlig paatænkt at lade Stenoliebelysningen afløse af Gasbelysning, men saa kom det frem, at man var begyndt at indføre elektrisk Lys paa udenlandske Jernveie, og saa fandt Ministeriet det rigtigt at Prøve det samme her. I Løbet at tre Fjerdingaar har man nu prøvet det elektriske Lys i enkelte sjællandske Personvogne, og det har vist sig, at naar der anbringes en Glødelampe af 8 Nærmelse’s Styrke midt i Loftet, vil man paa enhver Plads i Vognen være istand til at læse fint Bogtryk; ligeledes har man sikkerhed for, at denne Belysning er fuldstændig sikker og farefri. (blev først indført på den fyenske bane i 1898) ■ |
|
Middelfart Avis Fredag den 29de Mai 1891. - Den bebudede dobbelte Dampfærgefart over Lillebælt ved Strib-Frederits vil, efter Forlydende i "Nattd.", tage sin Begyndelse Natten imellem førstkommende Søndag og Mandag, der vil da med hvert Iltog blive overført tre 1ste og 2den Klasses Vogne, hvorved de Reisende blive fri for at skifte Vogn, saavel i Strib som Frederits. Denne Ordning skulde allerede have været truffen den 1ste April, men da Istandsættelse ved Dampfærgehavnen i Frederits ikke kunde tilendebringes til den Tid, maatte det udsættes til 1ste Juni. Der vil til den Tid komme til at afgaa to Dampfærger efter hvert Iltog, hvoraf den ene vil overføre de Reisende og de gjennemgaaende Passager-vogne, og den anden vil overføre Postvogne og Jern-veiens Pakvogne. I Fredericia er der i den Anledning anlagt en ny Perron til Brug for de fyenske Reisende, da den midterste Perron, der tidligere har været benyttet baade til Personvogne og Godsvognene nu udelukkende skal benyttes til de Vogne, der skulle rangeres ind i de forskjellige Tog. |
Middelfart Avis |
|
Middelfart Avis |
||
Middelfart Avis Tirsdag den 27de Oktober. 1891 - For kort tid siden er der ifølge "Hrs.Flkbl." Indført en ny Ordning paa jysk-fynsk Jernvei, som maa siges at være meget praktisk. De Rejsende behøver nemlig ikke mere at staa ud af Vognene i Strib og Fredericia, idet der er gjennemgaaende Vogne, som ere bestemte til at kjøre til forskellige Endepunkter paa Jernveien. I Nyborg er der Vogne, der gaa sydpaa til Vamdrup, vestpaa til Struer og nordpaa til Frederikshavn. Det volder ganske vist endnu en hel Del Besvær at faa de Reisende anbragt i de rette Vogne, men det er dog et ganske betydeligt Fremskridt, at de reisende ere fri for at staa ud i Strib. |
Middelfart Avis |
|
Middelfart Avis den 10de Marts 1893. - Der er nu paa vore Jernveie kommen et nyt Signal, hvorom der meddeles til "Middelfart Avis": Naar det er taaget Veir, saa Lokomotivførerne ikke i Frastand kunne se' det sædvanlige Stoppesignal paa Semaforen, bliver der sat Knaldsignaler paa Skinnerne, saa at de kunne nærme sig med Forsigtighed, for at forebygge Togsammenstød, naar Krydsning skal finde Sted. Disse Knaldsignaler give saa et høit Knald, som naar en Bøsse affyres, idet Toget kjører over dem. |
Middelfart Avis den 23de April 1893. - De fyenske Jernveiskonduktører, der forrette Billetteringstjeneste, have indgivet Andragende til Statsjernveisdriften om at faa udleveret samme Slags Lygter, som deres sjællandske Kolleger ere forsynede med. De nuværende Lygter ere nemlig upraktiske idet Konduktørerne under Billetteringen maa holde dem i den ene Haand, hvad der selvfølgelig er meget generende paa deres ingenlunde farefri Passage udenpaa Toget. |
|
Middelfart Avis den 22de Septb. 1893. - I Expres- og Iltogene paa Strækningen mellem Nyborg og Strib anvendes iflg. "Nyb.Av" Boggivogne af samme Art som dem, der benyttes i enkelte Tog paa Sjælland. De udmærke sig fremfor de almindelige Person-vogne saavel ved deres rolige og behagelige Gang - der endog under forceret Kjørsel tillader at man kan skrive nogenlunde let som ved at Kupe'erne, af hvilke der findes to af 1ste og fire af 2den Klasse i hver Vogn, ere betydelig bredere og høiere. De ere derhos særdeles komfortabelt udstyrede med løse Hynder og Sofapuder, og hver af dem har sit Toiletrum, i hvilket der findes rigelig Vand og et meget stort, paa Rulle fastgjort Haandklæde. Statsjernveiene's Kupe'belysning kan, ifølge "Natt.", ventes betydelig forbedret om nogen Tid, idet Olielamperne i de fleste Vogne ville blive afløste af Mineralolielamper. De ny Lamper ere stærkt lysende, men kræve ogsaa til Gjengjæld en meget omhyggelig Pasning. |
Middelfart Avis den 18de Juni 1893. - Mandag henved Middag blev Sprøiten fra Hindsgavl alarmeret ved Telefonmelding fra Billeshave om, at der var Ildløs i Staurby Skov. Sprøjten kjørte igjennem Byen østefter, men forinden den kom til Stedet, havde Sprøiten fra Billeshave allerede slukket den ubetydelige Ild, der rimeligvis er opstaaet ved Gnister fra Lokomotivet. |
|
Middelfart Avis |
||
Middelfart Avis den 27de Septbr.1893. - Greven af Paris, ledsaget af sin Søn, Prinds Henri af Orleans, rejste Mandag Eftermiddag fra Esbjerg gjennem Fyen til Kjøbenhavn. Middelfart Avis Onsdag den 1ste Novbr. 1893. - Der er nu paa Statens Jernveie taget enkelte af de forleden omtalte ny Personvogne i Brug. Paa Strækningen gjennem Fyen er dog hidtil kun kommen tre saadanne Vogne med 1ste og 2den Kl. De er meget smukke og længere end sædvanlige Vogne; de har otte Hjul forbedrede Fjedre og løbe meget let og uden Spor af Slinger over Skinnerne. De ny Lamper med Mineralolie ere anbragte i disse Vogne; men foruden Lamper er der paa den ene Væg ophængt i et elegant Hylster med Kup-pel et Voxlys for det Tilfælde at Mineralolie-lampen svigter. Vognene ere leverede af Fabrikken "Skandia" i Randers. |
Middelfart Avis den 14de Novbr.1893 - Fra og med den 1ste Decbr. vil der paa alle Statsjernveistationer og Holdepladser kun blive ringet e'n Gang før Togafgang. Paa Dampfærgerne og Dampskibene vil der samme Tid ligeledes kun blive ringet e'n Gang, istedetfor, som nu tre Gange. |
|
den 30te Januar 1894. - I de fleste Jernveivogne er der nu, som tidligere omtalt, indført en ny Belysning, men da den, efter Forlydende, er meget kostbar og temmelig besværlig at vedligeholde, er der Sandsynlighed for at den med Tiden vil blive afløst af elektrisk Lys eller Gas, hvilket sidste nu benyttes i gjennemgaaende Salonvogne. den 8de August 1894. - Der var igjen Tirsdag stort Mylr af Reisende med Expresfærgen over Lillebelt. Toget, der var forspændt to Lokomotiver, talte femten med Reisende tæt besatte Vogne. |
||
Middelfart Avis den 25de December 1894. - De planmæssige Jernveitog have vist sig utilstrækkelige til de sidste Dages stærke Trafik. Saaledes gik Natten til Søndag tre Extratog gjennem Fyen; et af dem talte 38 Vogne. Natten til Mandag gik to Extratog her igjennem. |
Middelfart Avis |
|
|
|
Middelfart Avis den 30te Juni 1895. - Frederits Jernveistation frembød igaar (Lørdag Eftermiddag) ved Tretiden et livligt Skue, foruden de mange Reisende, som sædvanligvis færdes paa denne Tid af Aaret, saaés de jyske Sangforeninger, som begave sig til det store Sangstævne i Odense, alle bare Emblemer med forskjellige farvede Baand og hvid Hue med blaa Kant enkelte forsynede med Sangerparaply, ligeledes hvid med bred blaa Kant. Paa Færgen samledes Sangerne i Forstavnen og sang "Hilsen til Fyen" og "Til Friheden" under Overdirigent Domorganist Allins gemytlige Ledelse. Exprestoget, der førte de glade Sangere fra Strib, talte 23 Vogne forspændte med 2 Lokomotiver. |
Middelfart Dagblad |
|
Middelfart Dagblad den 21de December 1897. En Bro over Lille Belt. Da der er under Udarbejdelse et Projekt angaaende Opførelse af en Jernbanebro over Lille Belt. Samt Anlæg af Dobbeltspor paa Jernbanen Nyborg "Lunderskov og Linien Hellerup" Klampenborg, søges ekstraordinært til Forarbeidet ved disse bevilget 10.000 Kr. paa Tillægsbevillingsloven for indeværende Finansaar. |
|
|
Middelfart Venstreblad den 17. August 1898 Togsammenstød ved Strib. I Mandags Eftermiddag ved 2-Tiden skete der på Strib Station et Sammenstød, som let kunde have haft alvorlig Følger. Man var i Færd med at bortrangerer det Øst fra kommende Eksprestog for at give Plads paa Hovedsporet for det første afgaaende Eksprestog ad Odense. For at frem-me Rangeringen benyttes ofte den Fremgangs-maade, at Vognene sættes i Fart og derefter overlades til en Mand i en Bremsekupe. Ligesaa her; 8 a 9 Vogne sattes i Gang, og der lagdes ikke Mærke til, at der netop fra modsat Side kom en Rangermaskine med et lignende Antal Vogne. Et Sammenstød var, skriver "Sv. Amtst." uundgaaelig, og dette skete da ogsaa saa voldsomt, at af de to Vogne, som stødte sam-men, gik den ene helt af Sporet efter først at have knust Endefladen paa den anden. En tredie Vogn blev ligeledes ramponeret bety-deligt. Bufferne bøjedes, som var det Staaltraad. Heldigvis kom igen til Skade. |
|
|
Middelfart Venstreblad den 14. September 1898 - Samtidig med bygningen af de nye Færgelejer i Strib vil der foregaa en betydelig Omlægning af Spor og Stationsplads, ligesom Signalhuse med Bloksystem vil blive indrettet saaledes at Dobbeltsporet fra Nyborg, til hvilken Tegningen med samtlige der til hørende Opmaalinger er gjort færdig i indeværende Sommer, kan føres ind uden videre Udvidelse. Dobbeltsporet vil blive ført helt ind til Kauslunde Holdeplads. |
Middelfart Avis |
|
Middelfart Venstreblad den 3.Oktober 1898 Køer paa Banen. Natiltoget fra Strib blev i Natten mellem Fredag og Lørdag standset mellem Middelfart og Kavslunde, en Banevogter viste Faresignal med sin røde Lygte. Anledningen var et Par Køer, der havde forvillet sig ind paa Banelinien. De blev nu Genstand for en livlig Jagt fra Togpersonalets og Banevogterens Side, medens Toget fremførtes langsomt og med hyppige Standsninger, indtil det i Nærheden af Kauslunde Station lykkedes t slippe forbi Dyrene, der slap helskindet bort fra det farlige Territorium. Passagererne blev foruroligede ved den hyppige Standsen og megen Fløjten, men Togpersonalets Oplysninger om Aarsagen til saa stor Staahej beroligede atter Sindene. Toget blev en ¼ Time forsinket. |
Middelfart Venstreblad den 10.Oktober 1898 Elektricitet i Togene. Fra 1ste ds. er der indlagt elektrisk Lys i Natiltogene gennem Fyn. Hver Kupé er forsynet med 2 Gløde-Lamper, af hvilke kun en er tændt ad Gangen. Der indkobles i hvert Tog, som skal oplyses elektrisk, en særlig Lysvogn, der medfører Elektricitet, opsamlet i Akkumulatorer, hvorfra den ved Ledningsforbindelser overføres til Lamperne, der giver et behageligt roligt Lys, til Glæde baade for Passagererne og Togpersonalet; det sidste slipper for Arbejdet med de ubehagelige Lygter. Kun det kørende Postpersonale er misfornøjet; thi det maa fremdeles arbejde ved de mindre renlige og osende Olielampers Lys. |
|
Ledvogtehus ved
Rubæksbanke |
Udsigt fra det nuværende "Møllebakken" mod Strib foto 1897 |
Fredericia banegård - 2 persontog holder parat til afgang, efter passagerer fra færgen er steget på. |
Tog på baneterainet i Strib - bemærk færger i baggrunden |
Middelfart Venstreblad 22de Maj 1901 Broen over Lillebelt ---- I de senere Aar har der været Tale om at bygge en Bro over Lillebelt, der paa det smalleste Sted kun er 720 m. bredt --- der er paa Regeringens Foranstaltning udarbejdet to Projekter. Det ene foreslaar en Hængebro, det andet en fast Bro, som den bekendte Forthbro i Skotland. Den projekterede Bro vil lette Forbindelsen mellem Jylland og Fyn i en betydelig Grad. Alle Landkrabber, der faa Kvalme af Sejladsen over det 30 m. dybe Farvand vil hilse Lillebeltsbroen med Begejstring, og ønske, at Færgefarten mellem Fyn og Sjælland ogsaa snart maa blive afløst af regelmæssig Togforbindelse ad en undersøisk Tunnel. |
Middelfart Venstreblad |
|
9de April 1901 |
||
Middelfart Avis |
Middelfart Avis |
Middelfart Avis |
||
Middelfart Venstreblad |
Middelfart Social-Demokrat |
Middelfart Venstreblad |
Middelfart Venstreblad |
Middelfart Avis |
Middelfart Avis |
Middelfart |
Middelfart Avis |
den 29 December 1915 |
14' Oktober 1901 |
iflg. "Signalposten"
1986 nr. 4 s.190: |
|
klik: Strib Banegård / sporareal og de to færgelejer som det tog sig ud i 1908 |
Begivenhederne omkring færgefarten's og jernbanedriften's ophør
i maj 1935
► |
|
Middelfart Venstreblad den 4. April 1935. Jernbanemændene i Strib tager Afsked med Kolleger. Dansk Jernbaneforbunds Fællesafdeling for Strækningen Strib-Aarup afholdt i Aftes i Strib Koncertsal en stor Afskedsfest for alle de Kolleger der nu staar foran deres Forflyttelse. Foruden de forflyttede havde man særlig indbudt de to Hovedbestyrelsesmedlemmer Dalager Nyborg, og Bøttern, Odense, og desuden havde man indbudt alle Pensionister i Strib, der har Tilknytning til D.S.B. Efter at Formanden Banearbejder Hansen, Mid-delfart, havde budt velkommen, talte de to Hovedbe-styrelsesmedlemmer om det gode Kammeratskab og Samarbejdet i de forløbne Aar, og desuden talte Overportør Sandkvist, Strib, Købmand Mathiesen, Strib og Fru Overportør A.C.Jørgensen, Strib Der oplæstes en meget morsom Revy, der var forfattet af et Medlem og Trykker Krautwald læste under stort Bifald nogle muntre Historier. Derefter samledes man til fælles Kaffebord, og den fornøjelige Aften sluttede med Dans, der først sluttede henne i de smaa Timer. |
Middelfart Venstreblad Bekjendtgjørelse Godstransporten til og fra Strib. Fra 15. ds. (maj) foregaar Ind- og Udlevering samt Transport af Stykgods og Banepakker hos og ved Vognmand Chr. Thomsen, Korsvejsallé, Strib. (Telefon: Strib 56) Indleveringstider: Kl. 8-12 og 14-18 . Transporten af Udlad-ningsgods og lev. Dyr m. m. paa Hverdage sker pr. Jernbane til de hidtil gæl-dende Takster . Henvendel-ser ang. saadanne Forsen-delser sker ligeledes til Vognmand hr. Thomsen. Strib Station nedlægges Onsdag d. 15 Maj 1935 ◄ efter Ekspeditionen af Morgeneksprestoget østfra, Strib An. 432 - Af. 439 og Morgen-toget østpaa, Strib An 612 - Af. 623. Middelfart ny Station ibrugtages Onsdag d. 15 Maj 1935. med Morgentogene Middel-fart Afg. østpaa 812, vestpaa 816 og fra Brenderup An. 1130. Samtlige Tog, der løber forud for de ovenfor nævnte, ekspederes i Middelfart fra den gamle Banegaard og for Statsbanetogenes Vedkom-mende efter Tiderne i Køre-planen før 15 Maj, medens Togene til og fra Brenderup løber efter den nye Køreplan. Statsbanernes 2. Distrikt |
Middelfart Venstreblad |
Middelfart Venstreblad ◄ den 15. Maj 1935. Da det sidste Tog dampede af. Den sidste Nat paa Strib Station adskilte sig fra de foregaaende derved, at der af og til sendtes Raketter op og blev skudt Salut. Natten til den 15. Maj vil huskes af dem, der havde den sidste Vagt. Det var stille smukt Vejr, men en bidende Kulde, Rimfrost havde dækket Perroner og Brodæk, og der var ikke mange rejsende, men af og til kom med Færgerne festberusede Mennesker fra Fredericia. Kl. 4,45 gik sidste Passager-togsfærge fra Strib, ført af Styrmand L.E.Petersen. Der var bare et halvt Hun-rede Passagerer med, men fra Strib fulgte en Del Tjenestemænd, der fra nu af faar Tjeneste paa den anden Side Bæltet, og blandt disse var ogsaa 10 Ekstraarbejdere, der har Haab om vedblivende at faa Arbejde hos D.S.B. Kl. 6,20 gik sidste ordinære Færge ind i Strib Havn med Forbindelse til Toget, der gaar 6,23. Med Færgen var enkelte, som havde festet hele Natten og bar Tegn derpaa; men ogsaa adskillige Morgenduelige rejsende, hvis Rejse faldt saaledes, at de var med til at afslutte Strib Stations Tilværelse. Ogsaa adskillige Stribboere var samlede paa Perronen, da Toget gled ud fra Stationen under Salut af Taagebomber. Fra Perronen blev vinket Farvel til Toget; men selvom der naturligvis var adskilligt Vedmod ved Afskeden, tog man Situationen med et Humør, der forstod at goutere det sidste Tilraab, som undslap en af Natteravnene: - Vi ses i Røde Mølle. Blandt Togets Passagerer var Told-opsynsmand H.Jensen, der kørte paa den sidste Billet, Strib Station udstedte, og vendte tilbage som Strib-Rutebilens første Passager. |
Middelfart Venstreblad den 21. Maj 1935. Strib Station er snart afviklet. Travlhed med at pakke sammen og sende bort, hvad der kam bruges andet steds. I Strib er man nu næsten færdig med at fjerne alt, hvad der har haft med Trafikvæsenet at gøre. Vognmester Engelstoft, er i Dag i Strib for at lede Nedrivning og Forsendelse af de Dele, der hører under Maskinafdelingen. De brugbare Genstande sendes til Nyborg, Aarhus og Kalundborg. Stationsforstander Madsen og Assistent Abildgaard er beskæftiget i Kontorafdelingen for at realisere alt, hvad der kan bruges og forsende det til andre Kontorer. Paa Færgerne er man ligeledes i Færd med at pakke sammen, og dette Arbejde ledes af Søfartchefen, Kaptejn Neergaard, Kaptejn Buus og Skibsinspektør, Kaptejn R.Hansen. I Løbet af nogle Dage vil saaledes alt Statsbanemateriel være borte fra Strib. Alle Lysledninger vil blive hængende foreløbig, saafremt der skulde komme en Virksomhed paa Strib, der kan anvende dem. |
◄
Samtidig med Lillebeltsbroens ibrugtagning skulle lyntogsdriften påbegyndes. Efterhånden som lyntogene blev færdige fra fabrikkerne i
Randers og Århus blev der foretaget forskellige prøvekørsler i Jylland
hvorefter det dels for at foretage tilsvarende prøvekørsler på Fyn og
Sjæl-land og dels af hensyn til arrangementerne omkring broindvielsen var
nødvendigt at overføre 2 lyntog til Fyn. Da broen ikke måtte befares før den officielle indvielse
måtte de 2
lyntog overføres med færge, og den omstændighed, at der ankom lyntog til
den gamle station i Fredericia for derfra at blive overført til Fyn med
færge, var en begivenhed, der vakte stor opsigt. Lyntogene kunne lige netop
være ombord på S/F »Fyn«, og det er formentlig
den eneste gang, denne færge har overført lyntog. Ligeledes er der
formentlig den eneste gang, der har kørt lyntog mellen Strib og Middelfart. Selv om overfarten ophørte i maj 1935 blev det vestlige spor til byen bibeholdt, idet man mente at kunne lokke industri til byen efterfølgende. Helt godt gik det ikke i de første år, og så kom krigen hvor man ikke gerne ville nedlægge alt for mange jernbaner - heller ikke et industrispor mellem Middelfart og Strib - I årene 1944 - 47 indsatte statsbanerne således ordinære personførende tog mellen Middelfart og Strib, idet det kneb med dæk til busserne. I en årrække havde metalværket Eltin der var etableret på det nedlagte baneterrin sit virke stor gavn af sporet. denne virksomhed blev nedlagt i 1996 - sporet er i år 2000 opbrudt og fjernet. |
|
Det sidste tog kører
fra Strib |
Der er blevet stille
på Strib station |
|
|
Første post og passagertog er ankommen til Strib i 1944 |
|
"Trinbrædt" ved Rubæks Banke c.1944 |
|
Middelfart Venstreblad den 25de Januar 1945 Kun to Tog til Strib dagligt og ingen om Søndagen. Jernbanen til Strib er vist den Banestrækning, der rammes haardest ved Nedskæringen den 1. Februar. Medens der i Øjeblikket kører fem Tog daglig, vil der fra næste Maaneds Begyndelse kun køre to Tog i hver Retning, og om Søndagen bliver der slet ingen Kørsel. Køreplanen bliver kort og godtfølgende: |
Middelfart Venstreblad den 14. September 1945 Strib faar otte Tog daglig i hver Retning. Toggangen paa Strækningen Middelfart-Strib vil, naar den ny Oktober-Køreplan træder i Kraft, opnaa en betydelig Forbedring, idet der da efter Forlydende vil komme til at løbe otte Tog daglig i hver Retning. Selv om Strib dermed langt fra har opnaaet Førkrigstidens Forbindelser med Omverdenen, er der dog god Grund til at glæde sig over dette Skridt i den rigtige Retning. Bør Erhvervs-Foreningerne i Strib mon ikke allerede paa det nuværende Tidspunkt have Opmærksomheden henvendt paa Formen for Stribs fremtidige Trafikforbindelser med Omverdenen ? Naar man nemlig erindrer sig Førkrigstidens ofte overfyldte Rutebiler paa denne stærk trafikerede Strækning, og som af den Grund ikke saa sjeldent maatte efterlade Passagerer ved Stoppestederne vil det sikkert være af den største Interesse for Helheden at kunne bevarer Toggangen frem for eventuelt at skulde gaa tilbage til en Forbindelse med Rutebiler. Hensynet til Godsbefordringen til og fra Strib spiller nemlig en saa stor Rolle, at det ikke kan lades ude af Betragtning, ikke mindst, naar man vil holde sig Udnyttelsen af det gamle Jernbaneterræn for Øje. |
|
Middelfart Venstreblad den 24. September 1945 Nye Holdepladser ønskes paa Strib-Banen. Strandvejens Grundejerforening holdt i Aftes Medlemsmøde, hvor ... og samtidig kom ind paa en Drøftelse af Middelfart-Strib Banens Holdepladser. Der var Misfornøjelse med, at Toget ikke holder ved gl. Banegaard, idet mange benytter Motortoget, naar de skal paa Arbejde paa Kabelfabrikken og altsaa maa gaa helt fra Stationen til Kabelfabrikken. Samtidig fandt man, at en Holdeplads lige efter Tunellen vilde have større Betydning end Holdepladsen ved Rubæksbanke. den 26. September 1945 En D.S.B.-Motorvogn til Strib Ruten Middelfart-Strib. Paa Strækningen Middelfart-Strib løber Motorvognen saaledes: Fra Middelfart KL.8,30og kommer tilbage hertil 9,10. Afgang 10.00, tilbage 11,00 Afg.12,50, tilbage 14,00og kører til Fredericia 14.06 Kommer fra Fredericia 15,47, køre til Strib 15,50 og vender tilbage 16,30. Afg.17,15, tilbage 18,30. Afg. 18,50 tilbage 19,30 Afg. 21,10 tilbage 22,05 Alle disse Tog løber daglig. Desuden løber et Tog 22,25 paa Hverdage og kommer tilbage til Middelfart 23,00. Søndage Af. 23,40 tilbage 0,20 og fortsætter til Fredericia 0,34. |
Middelfart Venstreblad den 1. Oktober 1945 Stor Bedring i Toggang og Post i Strib. Med den nye Køreplans Ikrafttræden i Gaar opnaaede Strib endelig at faa sine Forbindelser til Omverdenen bragt ind under taalelige Forhold, og paa Baggrund af de hidtidige elendige Forbindelser føles næsten overdaadigt, at der fra og med i Gaar indførtes otte Togforbindelser i hver Retning mellem Strib og Middelfart. Det første Morgentog udgaar fra Fredericia, og det sidste Aftentog gaar tilbage hertil, ligesom Forbindelsen med Afgang fra Strib Kl. 13,45 vidreføres fra Middelfart til Fredericia, saa rejsende baade fra Middelfart og Strib dermed kan opnaa Forbindelse med det nordgaaende Lyntog. Stribtoget returnerer saa med Ankomst til Strib Kl. 16.05 .Det er altsaa en stor Udvidelse af Trafiken fra og til Strib, og den modtages naturligvis med Begejstring - undtagen maaske i Middelfart Station, hvor Ekspeditionen af de mange Strib-Tog, subsidiært Fredericia-Forbindelser, ikke er fri for at gribe forstyrrende ind i Benyttelsen af Stationens Rangerspor. Samtidig betyder det en væsentlig Forbedring af Postgangen i Strib, idet Morgenposten ankommer fra Middelfart Kl. 8,35 med en Eftersending Kl. 10,15, og for Middelfart Venstreblads Vedkommende naar vi frem med Toget Kl. 16,05, hvilket betyder en kraftig Fremrykning af Omdelingen. Paa Hverdage afgaar sidste Postsending fra Strib Kl. 18,05 og paa Søn- og Helligdage Kl. 21,50, saaledes at man indtil 20 Minutter før disse Tidspunkter kan lægge Post i Kassen ved Posthuset og naa af faa det med. Paa Søn- og Helligdage kan Abonnenter faa udleveret deres Aviser paa Posthuset mellem Kl. 9 og 9.30 Samtidig sker der nu ogsaa en Forbedring for Forbindelserne til Vands, idet Færgen Strib-Fredericia fra og med i Morgen sætter sin udvidede Fartplan i Kraft. |
|
Middelfart Social-Demokrat den 16. Februar 1946 Strib-Deputation hos Trafikministeren. Den Deputation, som paa et Borgermøde i Strib blev valgt til at søge Foretræde hos Trafikminister Elgaard, forelagde i Gaar Trafikministeren Strib-Borgernes enstemmige Ønske om at bevarer den nuværende Jernbaneforbindelse. Trafikministeren lovede at se velvilligt paa Sagen. |
|
Så er det slut med togtrafik til Strib-
|