Strib
Fredericia overfarten
-1866 -1935 |
Telegram til Middelfart Avis. |
||
"Droning Lovise's Jernbane"
|
Strib Banegaard
> |
Se flere foto færgehavnen vedrørende
|
Dampskibet »Lille Bælt« (kopi af maleri af F.Ernlund - Middelfart Museum) |
"Hjalmar" el. "Dagmar" under indsejling i lejet ud for banegården - passagerer på Udflugtsfærgen venter på at komme ud af lejet |
Middelfart Avis |
|
Troppetransport ud af Strib havn |
|
|
|
Middelfart
Avis |
|||
Drager Peter Hansen i aktion |
|
"Kiosken" på Strib Banegård den navnkundíge - læs herom ▼ |
||
Camilla > |
|
|||
Statsbanens isbådeskur ses på billedet
t.v. for fyret - |
Automobil overførslen fra Strib
|
||
|
Her under billeder og beskrivelse af de 12 færger der
har været benyttet ved |
Hjulfærgen »Lillebelt« 1872 - 1884 |
Hjulfærgen »Fredericia« - 1877 - 1883 |
Hjulfærgen »Ingeborg« - 1883-1901 |
Hjulfærgen
»Hjalmar«
|
Skruefærgen »Valdemar« - 1886-90 og 1905-20 |
Skruefærgen »Marie« - 1890- 1905 og 1935 |
Hjulfærgen »Dagmar« 1899 - 1935 |
Hjulfærgen »Strib« - 1901 -1935 |
Hjulfærgen
»Kronprinsesse
Louise« |
Skruefærgen »Fyn« fra 1920 - 1935 |
H/F »Kronprins Frederik« - 1922 - 1933 |
Skruefærgen »Dan« fra 1921 -1935 |
Middelfart Avis |
Middelfart Avis |
Middelfart Avis den 15 Januar 1915 - Der vil nu blive anlagt elektrisk Spil ved Færgenlejerne i Strib for hurtigere at kunne overføre de gennemgaaende Personvogne, som fremtidig tænkes befordrede af Færgerne baade over Store- og Lillebælt, saa at deres Passagerer ikke behøver at staa ud under Overfarten. |
||
|
Middelfart Venstreblad |
den 21 April 1915 |
Middelfart |
Middelfart |
Middelfart Avis den 18. Januar 1916 Paa Statsbanernes Færger vil der i nær Fremtid blive indført en Række længe tiltrængt Forbedringer af 3. Kl.s Kahytterne, der da ogsaa hidtil har henligget i en ganske utilladelig Forfatning. Paa Fredericia-Strib Overfarten skal der nu indrettes Dame-kahytter. Bænkene skal forsynes med Hynder af imiteret Læder, der skal hænges Gardiner for Vinduerne, Billeder skal anbringes paa Væggene, ligesom Tilfældet er i 3. Kl.s Vognene, og endelig skal Bordene i Kahytter, hvor der er Restaurant, forsynes med Duge. Hvis saa Luften i Kahytterne samtidig kunne blive gjort bedre, ville Forholdene næsten begynde at blive taalelige. |
Middelfart Avis |
Middelfart Avis |
Middelfart Avis den 18. Juni 1919 En ualmindelig tæt Taage hvilede i Nat over Lillebælt, og skønt der nu for kort Tid siden er installeret elektrisk Taagehorn og opstillet et Par meget kraftige elektriske Lamper ved det lille Lygtehus paa Strib Odde for at modvirke ulemperne ved Taagen, saa Færgerne kunne sejle lige saa sikkert som i sigtbart Vejr, fik Nattogene dog alle 15-20 Minutters Forsinkelse, fordi hverken Taagehornet eller Lamperne paa Odden ville fun-gerer i Nat, og Fyret var usynligt i den tætte Taage. Det er under saadanne Forhold overordentligt vanskeligt at navigere saa nøj-agtigt, at Færgen straks kommer rigtigt ind i Færgelejerne, og det hændte derfor ogsaa i Nat, at Dampfærgen »Hjalmar« paa en Ekstratur forud for Eksprestoget fra Jylland kom |
||
udenfor Færgelejerne og maatte ud igen ligesom Ekspresfærgen skulle sejle ind. Heldigvis skete der intet andet end forsinkelser, fordi Sømænde-ne er saa agtpaagivende. Uheldigt er det jo, at Taagesignalet netop svigter, naar Taagen kommer. Der har ellers været prøvet og eksperimenteret saa meget med dette Apparat, der har sendt sine Klagehyl viden om, saa man kunne vente, at det var brugbart. |
|
Færgehavnen i Fredericia - 2 færger i lejerne - navne ukendt - omkr 1920 |
Afskedsparaden på Lillebælt
og fra Fredericia havn |
Færgerne ligger på række midt i bæltet - på vej bort - |
Sidste tur fra Fredericia - færgerne siger
farvel midt i bæltet. - foto er taget 15. maj 1935 kl. ca. 9 |
Statsbane-Færgernes |
|
Færgerne sejler bort. t.v. »Strib« i 1. leje, »Kronprinsesse Louise« på vej ud af 2. leje, ud for 3.leje »Marie« og til højre for den ses »Hjalmar« Billedet er fra 15. maj 1935 |
Om Lillebæltsoverfarten 1872 - 1935 |
▼ læs en uførlig beskrivelse af Lillebæltsoverfarten ▼ |
- artikler fra "Signalposten" nr. 4 1985 og nr. 1 1986 af Ib V. Andersen |
- læs en beskrivelse af færgefartens endeligt
> |