Stort og småt |
Omkring et overfartssted |
Middelfart Avis den 13de Februar 1872. - Den ny Dampfærge ved Strib vil ventelig blive sat igang til 1ste Marts. Der mangler endnu Skinne-Klappernes Anbringelse i Havnen i Strib, ligesom der endnu skal nedrammes endel Pæle, imellem hvilke Færgen skal ligge, naar Vognene glide ud paa dens Dæk. Selve Dampfærgen bliver for Øieblikket underkastet en indvendig Istandsættelsen for 1ste og 2den Klasses og 3die Klasses Reisende foretages nogle Forandringer for at frembringe flere Bekvemmeligheder for de Reisende. Til hver Kahyt findes to Nedgange, men da Trapperne ere meget steile, blive ogsaa disse gjorte mere bekvemme. |
Middelfart Avis |
Middelfart Avis |
Middelfart Avis |
|
Middelfart Avis |
Middelfart
Avis |
Middelfart Avis Mandag den 12te Juni 1872. - Ved Dampfærgen i Frederits lader Staten i denne Tid opføre en smagfuld Pavillon med overhængene Tag og Bænke udenfor. I dens Indre indrettes passende Ventesale, Billetkontor, Klosetter osv. - Det tør antages, at en lignende Bygning vil blive opført paa Strib. |
||
Middelfart Avis Mandag den 20de Juni 1872. - Efter den 8de Juli d.A. vil Dampfærgen "Lillebelt" i nogen Tid blive tagen ud af Fart for at underkastes det almindelige aarlige Eftersyn. - Overfarten vil i denne Tid midlertidigen blive besørget af de almindelige Dampskibe, og vil der for ► |
Omlad ningen i Strib og Frederits blive afordret for alt lokalt Fragtgods, der befordres efter 100 Pds. Taxten 2 Sk. pr. 100 Pd. og for alt lokalt Fragtgods, der befordres efter Vognladning-Taxten, 2 Rd. pr. Vogn-ladning a 12,000 Pd. - Nærmere Bekjendtgjørelse om Dagen, naar Dampfærgen afgaaer fra Frederits, vil i sin Tid udgaa. ■ |
|
Middelfart Avis den 11te September 1873. Efterlysning Som bortløben ved Omladningen i Strib den 6te dennes efterlyses herved et Faar, saavidt vides uden Mærke. - Underretning bedes snarrest meddelt Strib Station eller Chefen paa Dampfærgen "Lillebelt". Middelfart Avis den 8de Juli 1874. (vedr. 6te Juli-Festen - 25 år) ....... Der var saaledes almindelig Klage over de Forsinkelser og Uregelmæssigheder, som fandt Sted med Jernveitogene ligefra Formiddagstiden af. Natten til igaar var høist ubehagelig for mange Mennesker, navnlig bleve Deltagere fra Fyen og Sjælland paa Hjemreisen i hundredvis opholdte fra 1-3 Timer i Strib, den "vildende Mark" - som sal. Orla Lehmann vilde havde sagt, dersom han kunde have set da Tid var - hvor der hverken er Sæde eller Leie, kun Skinner og Sand, men ikke saa meget som et Glas Vand. Men havde saaledes Jernveisbestyrelsen ikke Held med sig til ved denne Leilighed at tilfredsstille Tidens Krav, ► |
saa skal det siges, at dette over Forventning var lykkedes Frederits’ Beboere, Festkomiteen og enhver, som havde havt med Festen at bestille; herfra bør der maaske giøres en lille Undtagelse i Henseende til Maden ved Festmaaltidet - den "aandelige" Føde: Taler Sange og Musik var den fortrinligste, man kunde ønske Sig, selve Maden derimod var for en stor Del tør, ufestlig, treven, tvær og i bogstaveligste Forstand "ufolkelig". Den (Maden) havde vist været god et Par Dage iforveien, men adskilligt af den - deriblandt Brødet - var skaaret meget for tidlig. Imidlertid var det jo til at overvinde; Soldater, som de fleste af Deltagerne vare, ere sjeldent forvænte i den Grad, at de ikke kunde undvære Mad en Dagstid, hvad mange af dem, som havde gjort Regning paa et godt Maaltid Mad til 2 Rd. ,vel tildels maatte; men vor Anke gjælder dog først og sidst den paafaldende Uregelmæssighed i de lovede Extratog. For Middelfarts Vedkommende, hvorfra sikkert henved 1000 Mennesker deltog, kunde meget være lettet - ogsaa for Andre - dersom man havde villet sende et Dampskib herned fra Strib istedetfor rolig at se paa, at pinedes med at staa og vente i lange, kjedlige Timer baade her og i Strib. ■ |
Middelfart Avis |
Middelfart Avis |
|
Middelfart Avis den 1ste December 1875. - Paa den i Folkethinget foreslaaede Finanslov begjærdes en Bevilling af indtil 1000 Kr. til Anlæg af en Holdeplads ved Kauslunde. - Til Anskaffelse af endnu en Dampfærge paa Lillebelt forlanges 240.000 Kr. (Dampskibet "Niord", der nu anvendes som Reserveskib, foreslaaes flyttet til Masnedsund - Falster). Til Istransporten paa Lillebelt foreslaaes Anskaffelse af 4 Baade osv. til et Beløb af 4000 Kr. (hvorfor mon man endnu ikke vil tænke paa at indrette sig saaledes, at der til enhver Tid kan gaaes over paa det Sted, hvor Vandet er aabent?) Til Udvidelse af de jysk-fyenske Jernveies Driftmateriel begjæres endvidere 890.535 Kr |
Middelfart Avis |
|||
Middelfart Avis |
Middelfart Avis den 26de Oktober 1877. - Til den ny Dampfærge paa Lillebelt, der er bygget paa et tysk Værksted ved Østersøen, var der, som bekjendt, paa Finansloven for 1876-77 bevilget 240.000 Kr. Af dette Beløb er sparet 59.000 Kr. S hvilket bl.a. giver endnu et Bevis for, hvorledes Arbeids- og Jernpriserne ere faldne i det sidste Par Aarstid. |
|
Middelfart Avis |
Middelfart Avis den 14de Februar 1878. - Natten til Mandag kom et ungt sindsvagt Fruentimmer under Bevogtning med Nattoget ad Jernveien til Strib og derfra med Dampfærgen til Frederits, hvor hun, ifølge "Dgt.", i Havnen saa Leilighed til at springe ud i Vandet. Besætningen paa Damp-færgen fik hende dog heldigvis op, hvorefter hun førtes til Byens Sygehus. |
|
Middelfart Avis |
|
Middelfart Avis |
|||
Middelfart Avis den 22de Februar 1881. - Kl. 2 Eftm.: Isbaadstransporten over Lillebelt er nu ophørt og direkte Expedition mellem Fyen og Jylland er gjenoptagen. Forbindelsen finder endnu ikke sted i Mørke, altsaa suspenderet Drift |
||||
d Middelfart Avisen 8de Marts 1881. - Dampfærgeforbindelsen mellem Strib-Frederits har saagodtsom hele den forløbne Uge været besværlig og uregelmæssig og der er med den i Lørdags indtraadte østsydøstlige Vind pakket saa megen Is sammen i Seilløbet, at Dampfærgen bruger lang Tid om at komme over Følgen heraf er, at de Reisende maa vente flere Timer paa begge Sider af Beltet. Middelfart Sund har hidtil i denne Isvinter saagodtsom ingen Vanskeligheder frembudt for Forbindelsen mellem Fyen og Jylland og for Enhver, som ser Sagen nærved med uhildede Øine, maa det vel engang komme til at staa klart, at Nødvendigheden af en Forandring i de nuværende Forhold rykker nærmere. |
Middelfart Avis |
|
Middelfart Avis |
||
Middelfart Avis den 22de Februar 1882. Da Tog 5 igaar ankom til Middelfart, viste det sig, at Lokomotivet manglede tilstrækkelig Vand til at kunne føre Toget videre til Strib. Som følge heraf maatte der telegraferes til Strib efter en ny Maskine, hvilket forsinkede Togets Afgang herfra omtr. en halv Time |
Middelfart Avis den 10de November 1882. Under Stormen Søndag Nat havde Dampfærgen fra Frederits til Strib en meget besværlig Overfart; Stormen og Søen tvang Færgen, ifølge "Dgt.", til at gaa et godt Stykke ned mod Middelfart, forinden det kunde holde ind mod Strib; under disse Forhold tog Overfarten længere Tid end sædvanligt, men det lykkedes dog at naa Forbindelse med det fyenske Hurtigtog. |
Middelfart Avis den 19de Februar 1883. - I den nærmeste Fremtid vilde de nuværende Dampfærger mellem Strib og Frederits blive erstattede af større Færger og derefter blive anbragte paa andre Steder, den ene ved Masnedsund - og den anden ved Oddesundsoverfarten. Den første af de ny Færger ventes færdig i Mai Maaned |
Middelfart Avis |
Middelfart
Avis |
Middelfart Avis |
Middelfart Avis den 26de September 1884. - I Onsdags passerede her forbi, for, fra Strib at overføres til Frederits, de Heste - i alt 22 - som Hs.Mai. Kongen med Følge vil benytte under hans Besøg, ved Kantonnementsøvelserne i Jylland. Til Hestenes Opvartning medfulgte Beridere og Hestepassere. |
Middelfart Avis den 27de September 1884. - To Redningsbaade, "Blaavand" og "Sønder-Lyngvig", passerede i Torsdags her forbi for fra Strib at overføres til Frederits og derfra videre til deres Bestemmel-sessted, henholdsvis ved Varde og Ring-kjøbing. |
Middelfart Avis |
Middelfart Avis |
Middelfart Avis |
|
Middelfart Avis |