"Fredericia Avis"
2. Februar 1920
I Gaar morges Kl. ca. 2 ankom den nye Færge
»Fyn«, der var imødeset med megen Interesse, da den betyder en hel
Revolution for Lillebælts-overfarten. Det var derfor med stor Interesse,
man gik Ombord i det nye store Skib, der på Afstand ligner de nye
Storebæltsfærger med to Mastetoppe og store Overbygninger i næsten hele
Skibets Længde, så der afgives Læ for alle Passagerer i dårligt vejr, hvad
der selvfølgelig er en stor Behagelighed. Det store Fartøj har alle
praktiske Bekvemmeligheder, som de mange Aars Erfaringer i Færgefarten har
beriget Overledelsen med, og som paa nogen Maade lader sig iværksætte.
Agter er en overordentlig hyggelig Damesalon med Mahognimøbler og blåt
Betræk, indenfor findes et stort dobbelt Toiletværelse og et Jomfrukammer,
alt smukt og hvidlakeret. I den store 2. klasses Salon, der er holdt i
smukke og tiltalende Farver med stilfulde Mahognimøbler, findes et stort
Midterbord og fire mindre. I Forstævnen findes 3. klasses Kahytsrum, der
ligeledes er lyse og rummelige og særdeles tiltalende. også her findes der
en særlig Damesalon med brunt Betræk på Sofaerne,
ligesom der findes et stort Toiletrum med W.C. Paa Dækket findes specielle
Rygesaloner, såvel for 2. som 3. klasse, samt
Kahytter og for Besætningen, hvoraf den største er forbeholdt Matroserne,
der har fået et længe tiltrængt, hyggeligt Opholdssted. På
Prommenadedækket staar seks store Rednings-baade, og endda er der udmærket
Plads til at tage længere Spadsereture, medens magelige Bænke findes
overalt. På Kommandobroen findes et stort Kompashus med Bestiklukaf.
Alt gør et godt og solidt Indtryk, og hvad der særlig vil glæde det
Rejsende Publikum, er indretningen af Restaura-tionslukaf i 2. og 3.
Klasse
og Telefon rundt til ► |
|
alle Kahytter. Jernbaneadministrationen er nu endelig kommet ind på at etablere
Restaurationer om Bord, hvad der i høj grad har været paakrævet i lang tid,
særlig for Folk, der kommer fra Jylland med forskellige Tog, og ikke tør
sætte sig til rette i Banegårdsrestauranten i Fredericia af frygt for, at
Færgen skal afgaa imens. Ogsaa de Reisende fra Sjælland kan trænge til en lille
Forfriskning om
Bord og kan saa bedre tage Plads i tide i de ventende Tog. Den halve Time
ombordsætningen af Vogne og Sejlads kan passende anvendes til en ltlle
Forfriskning. Den elskværdige Kaptajn Buus, der har ført Tilsyn med
Færgens bygning, meddeler elskværdigt nogle enkeltheder: »Fyn« er væsenlig
bygget efter »Orehoved«s Tegninger, men er forbedret paa mange Omraader og
med de Erfaringer, man har indhøster ved sejladsen med »Orehoved«. Den er
bygget sjældent solidt, hvad der straks viste sig i Stormen paa Hjenvejen.
»Fyn« er en enkeltsporet Skruefærge af 68 Meters Længde, der kan overføre
7-8 Vogne og rumme 1200 Passagerer og er meget manøvredygtig. I
Maskinrummet findes to Høj- og Lavtryksmaskiner, der hver driver en Skrue.
Der findes tre Kedler med Howdens kunstige Træk, hvad der virker
besparende paa Brændselsforbruget. Maskinerne kan udvikle 900 indicerede
H.K. Den næste Færge, til hvilken Kølen snart bliver lagt, vil faa
Tripleekspansionsmaskine.
»Fyn«
har været under bygning siden September 1918. Prøveturene, ialt 7, blev
overværet af Marinens og Statsnbanernes Personale og Orlogværftets
Teknikere. Ved disse sejles med Splitflag, da man var paa svensk Grund.
Som noget helt nyt er »Fyn« forsynet med 6 store Vandtanke (4 Midtskibs og
1 i hver Ende), hvorved Færgen kan sænkes enten helt eller med en af
Enderne. Denne praktiske Foranstaltning, der skyldes Søfartschef Heise,
vil tit faa Betydning ved Høj- eller Lavvande. Der vil gaa nogle Dage, før
denne bekvemme og stilfuldt indrettede Færge bliver sat i fast Tur. Den
vil da sikkert falde i alles Smag, da det jo er et stort Fremskridt at
denne smukke og rummelige Færge i Stedet for den lille »Hjalmar«. |