Om Lillebælts overfarten
mens den endnu foretoges med dampskibe
bl.
a. postdampskibet "Limfjorden", "Lille Belt", "Niord" og "Gerda"
i perioden ultimo 1866 til
ultimo 1871
»H/S Limfjorden« - lejet af postvæsenet - indgik i overfarten 1 nov. 1866 og fungerede indtil 1876 |
afløseren var »H/S
Reserven« var reserveskib på
overfarten til 1883 |
»H/S Niord« |
Middelfart Avis |
Middelfart Avis |
|
Middelfart Avis |
Middelfart Avis |
|
Middelfart Avis den 18de Marts 1867. - Den uheldige Overfart mellem Strib-Frederits i Mandags, der dog heldigvis ikke kostede noget Menneskeliv, har i Frederits fremkaldt de mest fabelagtige Rygter om Færgefartøiets slette Tilstand, dets Besætnings mangel paa Dygtighed osv. For at begrænse disse Rygter har Føreren af Færgen Jens Jensen, Sømand N.Thomsen og Lods H.Olsen i Byens Avis for i Lørdags oplyst, at et Uheld, som det stedfundne, kan ske for ethvert Fartøi, selv for det allerbedste; at Færgen ikke savnede sædvanlige Hjælpemidler; at de ikke efter de usøkyndige reisendes Opfordring grebe til Aarerne, hvoraf den ene ere til at ro af en og den anden af to Mand, men anvendte disse i det Øieblik de med Fordel kunde benyttes; at det ombordværende Anker, saavel ved denne, som ved tidligere Leiligheder, har vist sig at være passende for Fartøiets Størrelse, og ► |
endelig, at de ikke
have frigjort sig fra den overbord faldende Takkelage ved Hjælp af en
Pennekniv eller en Manufaktursaks, laant af en Reisende, men denne ved Hjælp
af Sømandsknive, hvoraf de vare i Besiddelse af to. - Endvidere oplyses, at
Færgen er solid og stærk, at den for omtrent 2 Aar siden har modtaget en
betydelig Istandsættelse, ved hvilken Leilighed den tillige blev forsynet
med ny Seil, ny Mast og Nyt Tougværk. |
|
Middelfart Avis |
Middelfart Avis |
|
Middelfart Avis |
Middelfart Avis |
|
Middelfart Avis |
Middelfart Avis |
|
Middelfart Avis |
Middelfart Avis |
|
|
|
Middelfart Avis
|
lfMiddelfart
Avisart Avis den 8de August 1869 - Efter i omtr. 14 Dage at have ligget under Istandsættelse i Horsens, har den her hjemmehørende Dampbaad "Lille Bælt " iforgaars Eftermiddags igjen overtaget sin Fart mellem Strib og Frederits. Dampbaaden har bl. A. faaet en ny Skorsten, ligesom Maskinrummet er undergaaet en saadan Forandring, at Pladsen paa Dækket er bleven lidt større. |
Middelfart Avis den 11te September 1869 Bekjendtgjørelse Hestekraft til Transport af endel Artillerimateriel fra Strib til Kauslunde søges af Frederits Tøihus snarest muligt. Nærmere Oplysninger meddeles i Tøihusets Kontor, Fyensgade 9-11 og 4-6. |
Middelfart Avis
28de September 1869 - Digteren H.C.Andersen reiste iforgaars gjennem Fyen og videre sydefter til Udlandet. |
Middelfart Avis |
Middelfart Avis |
Middelfart
Avis |
|
|
Middelfart Avis |
Middelfart Avis |
Middelfart
Avis
|
|
Middelfart Avis |
|||||
Middelfart Avis den 1ste Januar 1871. Igaar Morges lykkedes det at gjenoprette forbindelsen mellem Strib og Frederits, der havde været afbrudt et Døgn paa Grund af Is i og udfor Frederits Havn Posterne fra Sjælland for Onsdag og Torsdag kunde først føres over fra Strib igaar Formiddags. Standsningen havde samlet mange Reisende paa begge Sider, navnlig i Frederits, hvor der igaar Formiddags skal have været omtr. 300. At de Reisende fra Sjælland tog Torsdag Aften hertil for at overnatte. - Beltet her er aabent og Isen lægger ingen Hindringer iveien for Forbindelsen med Snoghøj. |
Middelfart Avis |
|
Middelfart Avis |
Middelfart Avis Tirsdagen den 14de Februar 1871 - Der løb i Søndags 4 Tog ad Fyens Jernvei, og fra igaar løb alle Tog, med Undtagelse af Nr. 1 og Nr. 8 (det tidlige Morgentog og sildige Aftentog), der indtil videre ere indstillede S Breve og Aviser fra Sjælland ere indtrufne indtil Onsdag og fra Jylland indtil Fredag - mellem Strib - Frederits trækkes Posterne over den faste Is, medens de Reisende maa gaa bagefter; igaar viste Isen sig mindre sikker, idet den næppe kunde bære Post-Jollen, ligesom en Mand skal være falden igjennem, og i dag vil Overfarten sikkert ikke kunde foretages på den Maade ..... Det er et mærkeligt Skue, at se den store Færge og de mange Baade seile for fulde Seil mellem Middelfart - Snoghøj, medens Alt rundtom er Is .... Imidlertid synes man at foretrække, at lade de Reisende vandre over Isen ved Strib - Frederits, og saalænge disse ere saa venlige at betale 3 Mk. for denne Vandring, saa er det jo unægtelig en ret fiffig Forretning af vedkommende Myndighed. - Mellem Strib - Frederits, trækkes Posterne over den faste Is, medens de Reisende maa gaa bag efter. I gaar viste Isen sig mindre sikker, idet den næppe kunne bære Postjollen, lige som en Mand skal være falden igennem, og i Dag vil Overfarten sikkert ikke kunne foretages paa denne Maade. |
Middelfart Avis
|
Middelfart Avis
|
Middelfart Avis den 21de Februar 1871 - Endnu i gaar var der megen Drivis mellem Strib - Frederits, saa at Dampskibet endnu maa lægge til ved den for de Reisende ubekvemme nordlige Bro, Her ved er desuden den store ulempe, at alt Handelsgods utilbørligt opholdes paa begge Sider af Bæltet. Der ligger saaledes Frederits Købmands-gods, som er afsendt fra Hamborg i de første Dage af Maaneden og bestemt for saa godt som alle fyenske Byer. Hvorfor kører man det ikke ned til Snoghøj for at lade det føre over Bæltet til Middelfart, fra hvis Havn det jo yderst bekvemt kan føres ad Hestebanen til Stationen ? |
Middelfart Avis den 22de Februar 1871 - Der førtes igen igaar en betydelig Del Heste over Beltet herfra til Snoghøj. Ved Strib er Isforholdene noget forbedrede, saa at Dampskibet igaar kunde lægge til Broen nærmest Jernveistationen. |
||
Middelfart Avis
|
Middelfart Avis
|
Middelfart Avis
|
Middelfart Avis
|
||
Middelfart Avis
|