Middelfart Avis
den 13de December 1862.
- Udvalget ang. Jernbaneloven har igaar med 7 mod 5 Stemmer (H.Hage,
A.Hage, Klein og Ankjer) antaget Justitsraad Klees Forslag om at føre den jydske
Hovedbane til Snoghøi og saaledes undgaa Sidebanen til Taarup.
Udvalgsbetænkningen er indgivet til Folkethinget. Justitsraad Klee er Ordfører.
- I den sidste Tid er der foruden en Linie til Kongebroen bleven
undersøgt en Linie for den fyenske Jernbane fra i Nærheden af Middelfart til
Striib. - Af de Forslag, som i den sidste Tid ere fremkommen gjennem Pressen
tillade vi os at anføre, at saavel en Indsender i "Dagbl," som en anden der
underskriver sig "En Maltheser" i forskjellige andre Blade tro, at det Bedste
for alle Parter vilde være, om Banen som Loven bestemmer, blev bygget til
Middelfart med Overfart derfra til Fredericia, Vandveien ville vel herved blive
dobbelt saa lang som mellem Striib-Fredericia (nemlig omtr. 10,000 Alen), men
dette formenes at have mindre Betydning, naar man gaaer ud fra, at Vandveien
idet Hele taget ikke kan undgaaes, ligesom det ogsaa antydes, at Overfarten
Middelfart-Fredericia vil være ligesaa god som Striib-Fredericia. Der vilde ved
denne Linie spares meget, idet ridebanen mellem Snoghøi og Taarup vilde
bortfalde, foruden at Banestykket fra Causlunde til Middelfart er kortere end
fra Causlunde til Striib. Da den jydske Bane efter Contracten, først skal være
færdig et Par Aar efter den fyenske, blev der desuden Tid til at forsøge om en
Dampfærge kan overvinde de Vanskeligheder, som Isvintre mulig kunde lægge iveien,
eller om man senere skulde enten forlægge Banen til Striib eller bygge en
Sidebane mellem Snoghøi og Taarup.