Kommunesammenlægning
1.4.1970-25 år
Af
tidligere borgmester Herman Jensen, Middelfart
I hele perioden fra 1962 til 1970 var
kommunesammenlægningen et tilbagevendende problem, der blev forhandlet og
diskuteret ved møder og ikke mindst i lokalradioen og pressen.
Meget tidligt fornemmede vi, at det ikke ville blive noget let spørgsmål at
løse. Kommunallovskommissionen besøgte os et par gange og gjorde det klart
for de kommuner, det drejede sig om: Kauslunde-Gamborg, Vejlby-Strib, Fænø
og Middelfart at, såfremt disse kommuner ikke selv kunne finde en løsning,
ville kommissionen træffe en afgørelse. Det blev også gjort os klart, at vi
havde frist til 1969, idet loven ville træde i kraft 1. april 1970.
Altså måtte vi igang. Middelfart havde som bekendt
igennem mange år savnet udvidelsesmuligheder, idet man savnede egnede
arealer såvel til industri som til boligbyggeri. Kauslunde sogneråd, med
dets formand Ejnar Andersen i spidsen, havde fuld forståelse for Middelfarts
problemer, og på et ret tidligt tidspunkt stod det klart, at Middelfart og
Kauslunde var rede til en sammenlægning. Det betød, at man allerede i årene
1967, 68 og 69 i fællesskab kunne udarbejde en dispositionsplan for de to
kommuner, således at man i disse år var i stand til at planlægge kommende
byggerier ikke mindst for områderne syd for Assens-vej og for områderne
mellem Middelfart og Skrillinge. Denne dispositionsplan, der bl.a. omfattede
idrætshal, skoler, idrætsarealer, lystbådehavn, badestrand, gymnasium samt
et omfattende boligbyggeri (Ø-kvarteret), var færdig til godkendelse i 1969.
Den udvikling, der er sket i dette område, har stort set fulgt denne plan.
Det var af stor betydning for de to kommuner, at det var lykkedes at få
skabt en fælles plan. Det gav begge kommuner mulighed for at disponere på et
tidspunkt, hvor vi havde stigende konjunkturer. Kauslunde kunne erhverve
jord, som siden kunne overtages af fælleskommunen, og vi kunne i fællesskab
drøfte, hvor den nye idrætshal skulle ligge. Det samme gjorde sig gældende
med hensyn til det gymnasium, vi vidste ville komme. Der var samarbejdsvilje
og lyst til at tage fat på opgaverne.
Det samme var desværre ikke tilfældet med Vejlby-Strib kommune.
Sog-nerådsformanden, Åge Warming, der var en gæv sønderjyde med stor
kærlighed og interesse for sin kommune ønskede sammen med sit sogneråd at bevare kommunen som en
selvstændig kommune, og han kæmpede energisk for sin sag. Første gang vi
rigtig mærkede hvor stærkt det lå ham på sinde, var da Middelfart skulle
have sin vandindvindingsret fornyet. Forholdet var, at Middelfart vandværk
var
placeret i Staurby Skov altså i Vejlby-Strib kommune. Hidtil havde
Middelfart kommune ved lov haft ret til at udvinde et vist antal kubikmeter
vand på et område i skoven. Denne tilladelse var nu udløbet og skulle
fornys. Til dette brug har man en særlig kommission, hvor stiftamtmanden var
formand.
Middelfart sendte sin ansøgning om fornyelse af
vandindvindingsretten og ønskede retten udvidet med et vist antal
kubikmeter. Middelfart fandt dette ønske rimeligt, idet byen, siden loven om
Middelfarts vandindvindingsret, blev vedtaget omkring århundredeskiftet, var
vokset ganske betydeligt i indbyggertal. Men her mødte vi den første
egentlige modstand, idet Åge Warming meddelte på Vejlby-Strib kommunes
vegne, at man ikke kunne gå med til nogen som helst forøgelse af
vand-indvindingsretten. Motiveringen var, at det vand, der fandtes i
Vejlby-Strib kommune, skulle forbeholdes denne.
Efter et par ret så livlige møder blev der afsagt en
kendelse, der naturligvis gav Middelfart kommune medhold, ti! stor
irritation for sognerådsformanden i Vejlby-Strib kommune.
Denne sags forløb varslede ikke godt for det videre
samarbejde, og Middelfart byråd besluttede derfor at arbejde for, at
Vejlby-Strib kommune også efter den nye kommunallov bevarede sin selvstændighed. Efter adskillige møder mellem de implicerede parter, enedes man om at
fremsætte et forslag til kommunal-lovskommissionen gående ud på, at et areal
beliggende mellem den nye bro og Middelfarts kommunegrænse blev lagt sammen
med Kauslunde-Gamborg og Middelfart kommune. Den bebyggede del af
Strandvejen skulle være undtaget, da det var et område som Vejlby-Strib
kommune nødigt ville give slip på. Den
skitserede ordning ville betyde, at Middelfart kunne få de industriarealer,
som man havde så hårdt brug for. Endvidere betød det, at antallet af
personer, der ville blive indlemmet i den nye Middelfart kommune, ville være
såre beskedent.
Der var fuld enighed om dette forslag fra samtlige
kommuner, og man afventede i spænding, hvilken stilling
kommunallovskommissionen ville tage. Ved mødet med kommissionen, der
afholdtes på Hotel Staurby Skov, fremlagde kommunerne i fællesskab deres
projekt, der desværre ikke faldt i god jord. Kommissionen meddelte, at man
fandt, at det var en unaturlig opdeling. Efter kommissionens opfattelse
burde de implicerede .kommuner være én kommune, og man agtede at indstille
til indenrigsministeren, at det blev tilfældet. Nu var gode råd dyre, så
hvad gjorde man nu. På Åge Warmings forslag besluttede man at rejse til
København for overfor indenrigsminister Poul Sørensen selv at redegøre for
kommunernes indstilling til sagen, som sagt så gjort. Det lykkedes, at få
stiftamtmand Jacob Højrup med på ideen, og vi drog til hovedstaden, hvor vi
fik foretræde for ministeren; men ingen af vore efter vores mening gode
argumenter hjalp. Ministeren meddelte klart, at han agtede at følge
kommunallovskommissionens indstilling. Hermed var sagen afgjort, og selvom
alt var forsøgt for at følge Vejlby-Stribs ønske om at forblive en
selvstændig kommune, stod det klart, at fra den 1. april 1970 ville de fire
kommuner: Middelfart, Vejlby-Strib, Kauslunde-Gamborg og Fænø være én
kommune. Nu vidste vi, hvad vi havde at rette os efter, så nu skulle der
samarbejdes, således at vi kunne stå klar med et nyt byråd for den samlede
kommune, når loven trådte i kraft.
Dette samarbejde forløb på den allerbedste måde. Man
enedes om at lade de tre kommuners administrationschefer om at klare de
regnskabstekniske spørgsmål sammen med ekspeditionssekretær Harald Jensen,
der tiltrådte for Fænø. Man enedes endvidere om, at administrationens
hovedsæde skulle være Middelfarts nye rådhus, og antallet af byrådsmedlemmer
i det nye byråd skulle være nitten. Også spørgsmål om fordelingen af
personale fra de forskellige kommuner blev ordnet, og man enedes om, at
Middelfarts hidtidige kæmner Henning Nielsen skulle være den nye kommunes
første kommunaldirektør. |