Efterfølgende er et lettere revideret uddrag fra Åge Petersens bog "Strib
i Færgernes og jernbanens tid" fra 1971
1935 blev det vigtigste år i Stribs historie.
Dets komme blev, som traditionen var hilst velkommen med sirenehyl fra de fuldt
oplyste færger, som i midnatstimen sejlede på bæltet. Nu lød de for sidste gang
- og en og anden tænkte nok sit derved. Fra Strib blev der ved årsskifte skrevet
følgende situationsbedømmelse: »Samtaleemnet i Strib er naturligvis i denne tid
forflyttelserne ved Lillebæltsbroens åbning. Det er et spørgsmål, som nok kan
give de mange ældre stribboere, som er ansat ved statsbanerne, noget at tænke
på. Der er adskillige inden for stations- og færgepersonalet, som er født i
byen, og har været ansat her i 20-30 år, har bygget sig et hjem for sparepengene
og ved nøjsomhed har afdraget en del på gælden. De byggede på den letteste
sandjord, men ved at ofre fritid og penge har de efterhånden skabt smukke og
gode frugthaver. De har tillige sat sig i udgift til alle de senere års
fremskridt, vand, kloak, lys o.s.v. og så kommer måske om få måneder ordren til
at rejse til København, Korsør eller andre steder. Adskillige af disse folk har
børn, der går i skole eller er i lære, og hvad det vil koste at få alt dette
likvideret, vil kun de, der har prøvet det, forstå. Man vil indse, at det er en
alvorlig omvæltning for alle disse mennesker, at de nu skal forlade den by, som
de har været med til at skabe. Mange havde håbet, at de kunne have fået
ansættelse i Fredericia eller ved broen, og da i hvert fald indtil videre havde
mulighed for at kunne blive boende i Strib og få en længere periode til at
afvikle deres forhold, men dette håb synes nu bristet, og personalet må
indstille sig på en ret hurtig udrykning.« - Det drejede sig om ca. 200 mand,
hvoraf naturligvis en del er boende i Fredericia, og så vel dér som i Strib
betød deres faste indtægter ikke så lidt, især i en tid med megen arbejds-løshed
og i det hele taget små indtægter. Dertil kom mandskabet ved Strib station,
såvel de fastansatte, som de mange, der havde et job som ekstraarbejder og
lignende. I marts 1935 solgte statsbanerne den gamle hjulfærge »Ingeborg«, der
havde haft sin bedste tid i Lillebælts-overfarten, men siden flyttet til
Sallingsund-overfarten. »Ingeborg«, der lå i Ålborg havn, blev købt for 15.000
kr. af firmaet Søren Jensen, som solgte den stykkevis. Mandskabsrummenes køjer
gik til som-merhusejere, der ligeledes sikrede sig døre, paneler og de røde
plydssofaer af årgang 1884. En stor sofa kunne fås for 10 kr. Kommandobroen blev
købe af en læge, der ville bruge den til sommerhus. Særlig rift var der om »Ingeborg«s
mahogniredningsbåde. Snart var færgen ribbet. Tilbage blev kun selve skroget og
så maskinen, som ingen havde lyst til at købe, men den havde også drejet sine
blanke hjul gennem 51 år. »Dan« sejlede i marts til Helsingør for at blive
ombygget, så den kunne sættes ind på Helsingør-Helsingborgoverfarten.
»Dagmar« led havari den 13. April, og det så kraftigt, at den
ikke mere kommer i drift. Den skulle ved middagstid overføre et tog fra Strib
til Fredericia. Ved indsejlingen til Fredericia knækkede den ene hjulaksel uden
påviselig grund og ganske stille. Færgen havde ret kurs og løb med tilstrækkelig
fart ind i sit leje. men den kunne ikke sejle ved egen kraft mere. Gennem de
næsten 50 år den havde gjort tjeneste på ruten, havde der intet været i vejen.
Men det var, som om den vemodige afskedsstemning havde været for stor en
belastning af »Dagmar«s ædlere dele. Stille og roligt gav den op. »Hjalmar«
måtte slæbe den til Strib. Statsbanerne disponerede således med hensyn til
Færgerne: »Fyn« skulle straks efter overfartens nedlæggelse gå på værft for
derefter at gøre tjeneste ved Masnedsunoverfarten, »Strib« skulle også på værft,
men om dens fremtid var der ikke truffet endelig bestemmelse. »Marie«, der
gjorde midlertidig tjeneste, skulle atter til Sallingsund. »Dagmar« var dømt til
at blive solgt sammen med »Hjalmar« og »Kronprinsesse Louise«. Den 14 maj var
der således 5 Færger i drift på Lillebælts-overfarten. Et par af Færgerne blev
på dagen for broindvidelsen sat ind i Passagertrafik mellem Fredericia og
Middelfart, og dens sirener blandede sig med lyden af lyntogets fløjte og
bil-hornenes hylen, da silkesnoren spræng-tes på broen. Kl 4,45 den 15 maj gik
den sidste passagertogsfærge fra Strib, ført af styrmand L.E.Petersen .
Kl - 6,20 gik den sidste ordinære Færge ind i Strib havn med
forbindelse til toget kl. 6,30. For sidste gang kørte derefter et passagertog på
strækningen Strib-Middelfart. Det skete under overværelse af talrige stribboere
og med salut af tågebomber. Den sidste billet, der blev solgt på Strib station,
blev købt af toldop-synsmand H. Jensen, Strib, som også var den første passager
i den private rutebil mellem de to byer. Kl. 9 gik Færgen »Fyn« S overfartens
flagskib - ud fra Fredericia havn, og i linie efter denne lagde sig »Strib« og
»Kronprinsesse Louise«, Fær-gerne sejlede ganske langsomt på denne sidste tur på
den gamle rute. Langs kysten ved Strib stod alle, der ikke havde andet at tage
sig til.
Ved Færgehavnen havde der samlet sig ca. 400 stribboere, da
Færgernes flag og signaler blev sænket efter ordrer af søfartschef Neergård, der
var på »Fyn«. Han bad derefter alle mandskaber og de tilstedeværende
pensionister om at tage ophold på »Fyn«s vinge og sagde så: »Kammerater ! Det er
med vemod, vi stry-ger kommandoen, men tiden kræver dette, og vi forlader da
denne overfart i bevistheden om, at her fra 1872 til i dag ved denne overfart er
udført et smukt sømandsmæssigt og trafikalt arbejde. I har alle været optaget af
at udføre et arbejde, der kunne stå mål med det bedste i vor etat. Tiden har
krævet, at trafikken skal være endnu stærkere, og lad os da som danske være
stolte af, at danske har bygget den bro, vi ser i vest. Gid det må blive til ære
for vort land og folk, og gid, at I, kammerater, må få en lykkelig hviletid, og
I, som går over på andre arbejdsfelter, der må føle jer tilfredse. Vi ser
tilbage over de glade og stolte år med den tilfredshed, som det giver, at ingen
af de passagerer, vi har sejlet med, har mistet livet. Tab har vi haft blandt
kammerater, men stort set kan vi med stolthed se tilbage på vort arbejde i vor
kære søfartsafdeling. Kammerater, tak for alt godt og lev vel !«. Overfartens
leder, kaptajn Buus, talte ligeledes, og desuden talte kaptajn J.Jørgensen. Da
den officielle del af højtideligheden var forbi skete det overraskende, at en
passagerer, der i 1872 havde været med på »Lillebælt«s første tur, og som også
havde været med på den sidste færgesejlads, trådte frem og udbragte et leve for
Danmark. De fleste øjne var duggede, da kammeraterne sam-ledes for at tage
afsked med hinanden.
Men værst blev det om natten og de følgende nætter. De gamle
færgefolk kunne ikke sove. Der var så stille i Strib, ingen larm fra togene på
stationen og ingen signaler fra Færgerne. Det måtte naturligvis bekymre borgerne
i Strib, hvorledes områdets forbindelse med hovedtrafiklinierne i landet ville
blive, når Lillebæltsbroen og de nye vejanlæg blev en kendsgerning. Den 12.
December 1929 foretog Vejlby-Strib sogneråd derfor en henvendelse til
Trafikministeriet om denne sag, og her kom der i Marts 1930 dette svar:
Ministeriet er, på foranledning af indstilling fra Statsbanerne sindet at
fremkomme med lovforslag om bibeholdelse af den nævnte bane (nemlig banen mellem
Middelfart og Strib) som enkeltsporet og med den enklest mulige driftsform. Det
vil dog være en betingelse for opretholdelsen af banen, at der tilføres denne en
trafik, som kan danne et rimeligt økonomisk grundlag for banen. En hertil
sigtende bestemmelse vil eventuelt blive optaget i lovforslaget. - Med dette var
der jo i og for sig ikke givet noget forpligtende svar, for det hele afhang af,
om der kunne sikres den pågældende jernbane et rimeligt økonomisk grundlag. Det
ville sige, at der i Strib skulle etableres en række nye Virksomheder, som både
befolkningsmæssigt og med hensyn til godsforsendelser kunne danne basis for
baneliniens eksistens. Og det manglede da heller ikke i de følgende år på mange
og store planer. I juli 1932 var der rygter fremme om, at orlogsværftet med sine
12- 1300 arbejder og andre ansatte skulle flyttes til Strib. Forsvarsministeren
var dog ikke meget for tanken, og den blev da heller aldrig virkeliggjort. Strib
fik til gengæld trøstende ord om, at når byen slap for jernbanens og færgernes
røg og damp, ville dens værdi som badeby end mere vokse. Men: Der var snart ikke
en plet på Strib strand, der ikke var taget ind til privat afbenyttelse og
belagt med skure, der absolut ikke var en pryd i landskabet. Desuden flød
stranden med papir og andet affald. Senere, i 1934, var der rygter om, at et
nyt, kæmpemæssigt hørskætteri skulle anlægges i Strib på de banearealer, som
ville blive ledige når Lillebæltsbroen kom. Det drejede sig om et fabriksanlæg
til 3-4 millioner kroner og med en beskæftigelse til 2-300 mænd. Også denne drøm
måtte afskrives. Vejlby-Strib sogneråd foretog en række yderlige henvendelser
til regeringen og til statsbanerne. Man hævdede. At Strib var »Statsbanernes
barn«, og så måtte det også være sådan, at »Moderen« ikke svigtede »Sit barn.
Det forekom hed det i samtidens kommentarer, i hvert fald »Stribs kosmopolitiske
borgerskab« at være en urimelighed. 28. Februar 1934 forelagde trafikminister
Friis-Skotte i folketinget et forslag til lov om nedlæggelsen af jernbanen
Middelfart-Strib for persontrafik og afvikling af Færgelejerne i Strib og
Fredericia m.v. Forslaget havde 2 paragraffer. I paragraf 1 hed det: Ministeren
for offentlige arbejder bemyndiges til, når Lillebæltsbroen er taget i brug, at
indstille persontrafikken på banestrækningen Middelfart-Strib, medens der indtil
videre opretholdes en indskrænket godstrafik. Denne kan indstilles efter
bestemmelse på en finanslov. Ministeren bemyndiges til at afhænde færgelejerne i
Strib og Fredericia, de ved nedlæggelsen af persontrafikken på jernbanen
Middelfart-Strib frigjorte bane. Og stationsarealer med påstående bygninger
m.v., samt de frigjorte arealer med bygninger på den hidtidige Fredericia
station. Paragraf 2: De ved nedlæggelsen af på jernbanen frigjorte arealer med
påstående bygninger samt frigjorte arealer og bygninger på den hidtidige
Fredericia station såvel som alle andre banearealer med påstående bygninger, som
frigøres ved Lillebæltsbroens anlæg, vedbliver at være fritaget for skatter,
afgifter og byrder til stat og kommune i samme omfang, så længe de ikke afhændes
eller udlejes. Den 21 april 1934 blev forslaget vedtaget i folketinget. På det
givne grundlag, altså en tilstrækkelig benyttelse, skulle der nu være sikret
Strib et jernbanespor, som forbandt det med Middelfart og der med hovedbanen.
Men desuden ønskede man en landevej, tilstrækkelig til at tage den øgede
biltrafik, som blev forudset. Der havde man naturligvis den oprindelige
Strandvej, men striden med dennes ejer og de øvrige beboere langs denne vej lod
sig ikke løse. Den var gået i en uløselig hårdknude på grund af de stejle
viljer. Derfor kom der nu forslag om anlæggelse af en ny landevej, enten langs
jernbanesporene eller anlagt på et areal som blev ledigt, når dobbeltsporet blev
afløst af et enkeltspor. Det var et projekt til 200,000 kr. her af ventede man,
at de såkaldte vejmillioner ville dække de 80 pct., men tilbage var så 20 pct.
Disse manglende penge forekom det Vejlby-Stribs borgere og sogneråd urimeligt,
at de skulle betale. I stedet mente man, at de manglende 20 pct. også passende
kunne dækkes af staten ud fra den betragtning, at det var staten, der med anlæg
af den nye bro, afskar kommunen fra en afgørende indtægtskilde. Det kom der til
at stå strid om i adskillige år. Den 11 oktober 1934 indbød den nystiftede
Handels- og Håndværkerforening i Strib til et møde med deltagelse af kredsens
folketingsmænd. Her blev forsamlingens ønsker udtrykt således:
1) at den nye forbindelsesvej bliver anlagt på det nuværende østre spor
og ført så tæt ind
til Strib station som muligt og derpå op til landevejen
enten ad Kamillavej eller Münstervej.
2) at jernbanesporet bevares i mindst 10 år, i loven er nemlig intet tidspunkt
angivet,
3) at byens postkontor indrettes et centralt sted,
4) at der ved disponering over færgelejerne bliver indrømmet Stribs handlende
afbenyttel-sesret efter byens tarv. Dertil kom et særligt ønske:
5) der anlægges en god fiskerihavn i Strib, så at egnens fiskere, der nu må
have deres både og redskaber liggende udfor Røjlemose og ofte må se dem
beskadiget af storme, kan samles her, hvilket også vil være til gavn for byens
handelsstand. Endvidere blev der ved denne lejlighed, som ved senere fremsat
ønske om, at staten på en eller anden måde erstattede eventuelt faldende
ejendoms- og grundværdier. Det kunne ikke lade sig gøre. Rygterne svirrede
stadig om nye virksomheder. I 1934 forlød det således, at kornfirmaet Nielsen &
Kemp, Odense, forhandlede om køb af stationsplads og færgehavn. Meningen var så,
at der skulle oprettes en stor korncentral ved Strib havn. Endnu en plan dukkede
op: Strib skulle være hjemsted for et hørspinderi, der skulle beskæf-tige 2-300
mennesker. Når denne plan knyttedes til Strib var det også fordi, Direktør Bay,
Tommerup Hørfabrik, boede på Strand-vejen, også her blev det ved
forventningerne. Det eneste, der umiddelbart blev til virkelighed var bevarelsen
af jernbanesporet og anlæg-gelsen af den nye Strandvej til 200.000 kr.
efterhånden som alle planerne løb ud i sandet, diskuterede man, om det ikke var
rimeligt, at Vejlby-Strib kommune sikrede sig havne arealerne, således at man
fik medindflydelse på udviklingen. Efter vor tids vurdering, var det ikke de
store summer, det drejede sig om, men vi skal huske på, at dengang var der
arbejds-løshed, landbrugskrise og andre økonomiske vanskeligheder. Desuden var
naturligvis indstillingen i selve Strib meget forskellig fra den, der prægede
landdistriktets beboere, så det var ikke muligt for sognerådet at aktionere.
Allerede i november 1934 havde Fredericia byråd derimod truffet aftale med
Ministeriet for offentlige arbejder om køb af statsbanernes arealer ved byens
havn. Fredericia erhvervede knap 100.000 kvadratmeter for 75.000 kr. mere
drejede denne sag sig ikke om, men dens løsning fik meget afgørende betydning
for Fredericias udvikling.