Middelfart Venstreblad
den 5. Februar 1915
Opførelsen af
18 Signalhuse
paa Strækningen Nyborg-Strib er ifølge Odensebladene overdraget i
Entreprise til Murermester Jeppesen og Tømrermester Chr. Nielsen, Dalum
Sogn, for 36,688 Kr. Signalhusene skal være færdige til Juni.
Middelfart
Avis
21 Februar 1917
I Dag aflagde et Udvalg af Finansudvalget, bestaaende af
Slengerik, Laursen, Mads Larsen og Marott samt Baneingeniør Vetli, Odense, og
Ingeniør under Statsbanernes tekniske Afdeling i København, Schlegel, et Besøg
ved Strib for at tage Forholdene ved Stationens Ombygning i Øjesyn. Ved
Ankomsten til Strib blev de modtaget af en Deputation fra Strib Borgerforening,
bestaaende af Formanden, Assistent Jensen, Maler-mester Petersen og Sogneraadsmedlem, Bager Hansen samt Godsejer Kaas. Man begav sig straks ud i
Terrænet, hvor Ingeniørerne anskueliggjorde, hvorledes omlægningen af
Stationsanlæget ville blive. Det oprindelige af Statsbanernes udarbejdede
Projekt, hvis Omkostninger er kalkuleret til ca. 570,000 Kr., gaar i det
væsentlige ud paa en Udvidelse af Banelegemet til begge Sider. Der skal opfyldes
en Del af Stranden og Rangerspor skal anlægges paa det opfyldte Terræn. Hulvejen
fra Badehotellet ned til Varehuset skal gøres blind, saaledes at den farlige
kørsel paa den stærkt faldende Vej over Sporene nu bliver undgaaet. I stedet
anlægges en Vej uden om Sporerne, hen langs Stranden og tværs igennem
Badehotellets Park mellem Re-staurationsbygningen og Færgegaarden. Tillige vil
man, for at dæmpe paa Røgpladen fra Remisen, bygge en 35 Meter høj Skorsten,
forsynet med centraliseret Røganlæg og eventuelt overbygge Kulgaarden, saa
Støvet bindes. Af Repræsentanterne for Strib By blev det meget energisk
fremhævet, og under Besøget i Byen og langs Banen paavist hvorledes Røgplagen
generede de omkringliggende Huse, ligesom der pegedes paa den store Udvikling,
som Strib er inde i, og for hvilken de uheldige Stations-forhold er i høj Grad
hæmmende. Man ønskede derfor Remisen flyttet ud til den søndre Ende af Sporanlæget, bag den nuværende Pumpestation. Det fremhævedes fra d’hrr
Ingeniørers Side, at Remisen af banetekniske Grunde (da der saa ville komme
Krydsningsspor mellem Rangersporene og Hovedsporene) ikke kunne anbringes paa
vestre Side af Sporet ud imod Vandet. Planen om at flytte Remisen ville med de
dyre Priser paa Drejeskive, Fundamentet og alt andet fordyre det oprindelige
Projekt med ca. 200,000 Kr. det var forøvrigt udarbejdet i alle Enkeltheder af
Ingeniør Schegel. Baneingeniør Vrli var dog af den Mening, at en 35 Meter høj
Skorsten ville sprede Røgen, saa den ikke kom ud over Byen, og det var
Indtrykket, at Finansudvalgs-medlemmerne frygtede den store Merudgift ved
Remisens flytning, især under Hensyn til, at det kunne have visse for
Statskassen farlige Konsekvenser andre Steder fra. Det fremhævedes derfor af
flere af disse, at som en første Betingelse for, at man kunne have noget grundet Haab om denne Omlægning s Gennemførelse samt Varehusets flytning over paa den
anden Side af Sporene, ville der sikkert blive stillet Krav om et Tilskud fra
Beboernes Side. Om Tilskuddets størrelse blev stort eller lille have mindre
Vægt, end at det blot var der som en Understregning af, at denne Omlægning
virkelig var til Byens gavn. Fra Statsbanernes Side er man nemlig
tilfredsstillet ved det første Projekt, hvor Remisen forbliver paa sin nuværende
Plads. Efter en Grundig gennemgang af Terrænet og omhyggelige Forklaringer af
alt vedrørende Omkalfateringen, forlod Selskabet Strib Kl. 12½ for at spise
Frokost paa Behrendts Hotel og rejse tilbage med Toget Kl. 13,30 til København.
- Det synes altsaa herefter at være sikkert, at Stationsforholdene ikke ordnes
til Beboernes fulde Tilfredshed, hvad Røgplagen angaar, uden at et mindre
Tilskud fra Beboernes Side rejses og vederlægges deres alvorlige Ønske.
Finandudvalget var selv klar over, at der ikke kunne blive Tale om fuld Dækning
for de 200,000, ja ikke paa langt nær. Rejsningen af 30-40,000 Kr. vil sikkert
være Tilstrækkeligt til at give det udvidede Projekt med Remisens og Varehusets
flytning sikkerhed for at føres igennem. Og ved Nordvestbanens bygning bevilgede
Vejlby Sogneraad jo 80,000 Kr., af hvilke Strib Beboere betalte deres Part. Her
var da en Lejlighed til at øve gengæld, saa meget mere som en tilfredsstillende
Ordning af Stationsforholdene ville gavne Kommunen, ved at Strib fik forbedrede Vilkaar for at drage Skatte-yderne til sig. Hvis det derfor er af paa-trængende
Nødvendighed for Stribs udviklingsmuligheder, at Remisen flyttes, maa der straks
forsøges et Arbejde for at rejse denne Sum.
Middelfart Social-Demokrat
den 1. Marts 1917
Forholdene paa Strib Station.
Malermester Petersen, Strib, der af Strib Borgerforeningen er valgt
til at føre Forhandlinger angaa-ende Remisens og Varehusets Flytning,
rejste i Gaar til København for at indlede ny Forhand-linger med
Finans-udvalget
Middelfart Social-Demokrat
den 7 Januar 1917
Hunde med Statsbanerne.
Befordringen af Hunde med de gennemgaaende Tog har hidtil kun fundet
Sted i Pakvognen. Statsbanerne vil nu forsøgsvis lade indrette
Hundekupéer i alle Tog. Hundene skal føres i Snor og maa ikke færdes paa
Gangene i Vognen.
|